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Domingo, Diciembre 22, 2024

TFK

"Ese es el mejor regalo, poder dejar una huella en la música".

English Version

Tony González comenzó hablando con Roine Stolt sobre el nuevo CD de The Flower Kings “By Royal Decreet”, y proyectos paralelos y terminó hablando de la dilatada carrera de este extraordinario músico. Cosas que te gustará conocer con certeza.

the lower kings 1 credit Lilian Forsberg

MiM: ¿Cómo estás, Roine?

RS: Estoy bien, gracias. Perfecto.

MiM: Dime, ¿'By Royal Decree' es un CD doble?

RS: Sí, es un CD doble. Nosotros, como probablemente sabes, tenemos la costumbre de hacer álbumes dobles, algo que hemos hecho muchas veces a lo largo de los años. ¡Y no sé por qué! Supongo que es porque escribimos mucha música. Y una vez que empiezas a escribir música, la gente tiene su opinión sobre ciertas canciones. “Quiero esa canción en el álbum”. Alguien más dice: "Oh, pero quiero esa canción en el álbum". Y luego, para hacer felices a todos, tratamos de acomodar el deseo de todos de tener su canción favorita en el álbum. Entonces, probablemente en nombre de la democracia, tratamos de abordar también muchas ideas dentro de la banda y queremos probar cosas diferentes, probar cosas más jazzísticas, probar cosas más improvisadas, probar algo más tradicional, tal vez canciones pop. Y esa es probablemente la razón por la que creamos toda esta música todo el tiempo. Ya sabes, todos estos álbumes dobles.

MiM: Pensé que el CD es tan largo porque parte de la música fue escrita antes de 1994 y otra música fue escrita recientemente. ¿Por qué no usaste esta música en más de veintisiete años después de que fue escrita?

the flower kings CoverRS: El punto de partida siempre es mirar lo que tienes. Y mirando lo que tienes pueden ser posiblemente canciones que escribiste hace un par de semanas o hace un par de meses. Y eso es cierto en este caso porque lo que tienes en el álbum son canciones que escribí el año pasado, pero también son canciones que escribí incluso antes de que The Flower Kings comenzara como banda en 1994. Incluso antes del primer álbum, tenía música por ahí, pero realmente no la había terminado. Era más como ciertas ideas que en ese momento no sentí que se desarrollaron completamente en una canción, y si tienes algo que no es lo suficientemente fuerte como para no desarrollarlo completamente como una canción, entonces puedes tener la opción de forzarlo a que sea una canción solo porque necesitas una canción en el álbum o puedes incluirla. Y eso es lo que he hecho habitualmente a lo largo de los años. Tengo algo que me gusta, pero hay algo en esta canción que no va como yo quiero. Y luego, por lo general, es mejor hacer que surja de forma muy natural. O tienes las ideas o está bien, digámoslo de esta manera, si tienes una compañía discográfica diciéndote, “Oye, Roine, necesitamos un álbum, pero lo necesitamos para el 1 de noviembre”. Tienes que escribir canciones porque está en tu contrato. 

Eso me arrinconaría y probablemente tendría un mal resultado, porque entonces haría el álbum por las razones equivocadas. Por el contrario, diría que siento que hacer un álbum es algo que realmente disfruto. Si hay algo en lo que puedo escuchar la música que he escrito o escuchar la que he escrito recientemente, o incluso escribir música nueva o crear voces o letras prácticamente en el acto, entonces yo siento que hay mucho más placer para mí personalmente en ese proceso. Así que no me gusta mucho escribir por encargo. En ese sentido prefiero que la música venga naturalmente. Y creo que la forma en que hicimos este álbum mirando material nuevo y también mirando cosas que se escribieron hace mucho tiempo, entonces puedes ver la música claramente porque no estás emocionalmente apegado ella, porque si escribo algo hoy, seguro que me apegaré emocionalmente a ello: o lo odio o lo amo, pero tal vez si lo amo, tal vez no sea lo mismo dentro de un mes.  Quizás entonces veo la música de una manera diferente, casi como si alguien más hubiera escrito la música. 

No es personal. Si alguien en la banda dice, “Oh, no me gusta esa canción”, no lo tomo tan personal. Pero si escribí la canción ayer y realmente me gusta y luego alguien dice: "Oh, odio esa canción", entonces probablemente me lo tome muy personal. Así que creo que es importante dar un paso al costado, mirar la música de una manera sobria y ver si es realmente buena. Y eso es lo que probablemente hice con esto. Mirando hacia atrás en las ideas musicales que tenía hace veinte o veinticinco años, puedo verlo ahora, y no tengo absolutamente ningún vínculo emocional con las canciones. Sabes, es como si alguien más escribiera las canciones, así que puedo decir que me gusta esa parte o creo que esa parte apesta. Es realmente mala, solo córtalo, y usa las partes buenas, y probablemente pueda trabajar con la música más libremente sin estar emocionalmente apegado a la pieza. 

Fue una experiencia nueva para mí, es algo que hice a propósito porque normalmente entraría y escribiría canciones para un álbum. Pero ahora tenía algunas canciones nuevas y algunas viejas y podía tratar de dar un paso al costado y mirar y decir: Me gusta esa parte antigua, esa canción antigua o esa parte que me gustó. Veremos si podemos juntarlo con algo de música nueva y algo interesante sale de eso. Así que era una fórmula en cierto modo.

MiM: Cuando leo la información de tu CD, puedo encontrar música anterior a 1994 y música del último año. Lo escuché atentamente tratando de descubrir las canciones que fueron escritas hace más de veinticinco años. Te diré qué; no encontré grandes diferencias en estas canciones. Entonces, la única idea que tengo es que mis oídos están mal, o que hay momentos en los que insertas las partes antiguas y las partes nuevas en la canción. ¿Fue así?

RS: Supongo que, sin alardear, diría que probablemente esté muy bien armado. Así que realmente no puedes sentir como, "Oh, esa es una canción vieja", porque el sonido es nuevo. No es como si hubiera tomado música grabada en ese momento. Tomamos las canciones, pero las volvimos a tocar. Y si ves a David Gilmour tocar viejas canciones de Pink Floyd va a sonar como Dave Gilmour ahora. O si vas a escuchar a Yes, y tocan una vieja canción de lo que sea, "Close to the edge" o "Topographic oceans", van a sonar como suena la banda ahora, pero es una vieja canción. Es una idea antigua, por lo que probablemente suene cohesivo y mirando las canciones. 

Por ejemplo, la canción de apertura “The Great Pretender” tiene un par de elementos de mucho tiempo atrás. Hace veinticinco años, probablemente. A ver qué más, una canción como “A Million Stars” fue escrita ahora. Quiero decir, hace un año. “The Soldier” tiene elementos más viejos, como de hace veinte años, pero también tiene elementos nuevos. Creo que "The Darkness in You" también es lo mismo. "Revolution" es otra que tiene elementos de hace mucho tiempo, "Time the great healer" es material razonablemente nuevo, tal vez con algunos fragmentos antiguos. “The letter” es una canción que no tiene veinticinco años, pero creo que probablemente la escribí para Transatlantic y realmente no encajaba con la banda, pero eso es algo de, tal vez, no sé, hace diez años.

 “Moth” es una canción más vieja de, no sé, hace cinco, diez años. Algunas otras canciones, "Funeral pyres" tienen elementos de antaño, ya sabes, que se remontan mucho, mucho tiempo atrás, y luego también tiene elementos nuevos. Así es. Bueno, supongo que es una forma inteligente de tratar de hacer que la música antigua y la nueva encajen juntas de una manera perfecta. Así que creo que el oyente realmente no se sentirá como, “oh no, pusieron una vieja”. Es más como el estilo de escritura de una persona como yo y muchos, muchos otros. Si escuchas a David Bowie, la forma en que escribió "Ziggy Stardust", eso es algo, ya sabes, y luego podrías volver a las canciones que estaba escribiendo cuando vivía en Berlín, algo diferente o "Let's dance". Es muy diferente de "Ziggy Stardust". 

Con el tiempo, cambias tus influencias, cambias tu percepción de la música y de esa manera, eso también es una especie de momento que crearía cierto tipo de música. Con Pink Floyd o U2 o una banda así, cambian. Cuando escuchas una canción, puedes saber que es U2 o puedes saber que es David Gilmour cantando, tocando la guitarra, pero las canciones cambian. Y si tratas de estar abierto a la idea de que tu estilo de escritura cambia con los años, entonces puedes usar como una ventaja estar en el ahora escribiendo y pensando que todo lo que escribes hoy tiene que ser mejor que lo que escribiste hace veinte años atrás. No lo creo, mira a Paul McCartney. Está escribiendo cosas geniales ahora, pero seguro que escribió cosas geniales en los días de los Beatles.

the flower kings Promo Pic 3

MiM: Cuando vi que la primera canción de este CD era “The great pretender”, me imaginé que estabas tocando una versión de la canción clásica de The Platters en 1955. Recuerdo que cuando era un niño, el primer single que tuve en mi vida fue este single de “The great pretender” de The Platters.

RS: Guau.

MiM: Sí, descubrí esta banda, pero tu canción no es un cover. Es una canción hermosa y me gustaría, si quieres, por favor, me dijeras algo acerca de esta canción y ¿por qué elegiste ese título?

RS: Creo que el título era solo una canción desde el principio, y si recuerdo los últimos años en álbumes con Flower Kings e incluso con Transatlantic, mis ideas vocales y mis letras han sido muy espontáneas, casi como interferencia. Tengo una canción, pongo la música y coloco un micrófono y empiezo a cantar lo que se me ocurra. Ese es el camino. No es como si estuviera sentado con lápiz y papel escribiendo letras. Yo canto la letra, y creo que eso es algo que David Bowie mencionó haber hecho, simplemente dejarse llevar, tener la música y ser espontáneo. Y está cantando en su lengua materna, por supuesto, inglés. Pero para mí, soy de Suecia, así que es un poco diferente. 

Yo busco eso, digamos espontáneo, sea cual sea la corriente de ideas, de donde sea que venga. Y creo que con el título “The Great Pretender”, eso fue algo que vino después cuando teníamos todas las canciones grabadas. Llegas a un punto en el que alguien dice: "Está bien, ¿cuál es el título de esa canción?”, y luego tengo que pensar en el título. No recuerdo si fui yo o alguien más. Dije: “Oh, the great pretender. Ese podría ser un buen título para esa canción”, simplemente sucedió, y cuando esta persona mencionó esto, probablemente estaba pensando "The great pretender". Y estaba pensando en la canción de Jackson Browne llamada “The Pretender”, y luego pensé, ¿no hay una canción de Queen llamada “The Great Pretender”? Me equivoqué porque en realidad es una canción de Freddie Mercury. Sí, es la versión de la canción que mencionaste, la canción de Platters, ¿no? Si.

MiM: Sí, es una versión. Mi canción favorita es “The Soldier”. Y ahora tengo otra historia con “The Soldier”. Para mí, no es una canción militar, y hoy fue una coincidencia que escuché en la radio a “Military men”, una canción que fue escrita por Gary Moore y Phil Lynott. No sé si conoces esa canción. Y por ejemplo, lo comparo por casualidad, “Military Men” con “The Soldier”. Su música es diferente, pero tal vez la letra tenga algún punto de contacto. Y ahora el otro problema es que ahora estamos en medio de la guerra. Qué coincidencia con “The Soldier”. Así que por favor háblame de esta canción.

RS: Como dije, mucho de lo que sale en las letras de las canciones es muy, muy espontáneo, y a veces me pregunto, ¿de dónde salió eso realmente? Creo que lo llaman el subconsciente, cosas que están pasando en tu cerebro que realmente no puedes decir por qué están ahí. Realmente no puedes formular, así que supongo que podría ser que en realidad estás resumiendo lo que has visto en la televisión, escuchado en la radio o leído en los periódicos y de una forma u otra, simplemente sale en la letra de la canción. Y como dices, da un poco de miedo, lo que sea que esté sucediendo ahora en Europa es un momento muy confuso y aterrador. Estoy pensando en este soldado. Se trata de tiempos difíciles, no necesariamente tiene que ser sobre un soldado en persona. Es más como tú, eres un soldado en cualquier cosa que la vida te presente dificultades porque ser un soldado significa que pase lo que pase, tienes una misión. Intenta continuar con la misión, pase lo que pase. Así que creo que eso es más o menos de lo que trata la canción. Es como ser fiel a cualquier misión que sientas que tienes en la vida. Y como dices, es como muy apropiado para estos tiempos, y por supuesto, no podíamos saber cuándo se hizo el álbum hace un par de meses y ahora sale y aquí estamos en medio de este conflicto, en tiempos muy extraños.

transatlantic Photo 2

MiM: Mencionaste Transatlantic dos veces. Recuerdo que formaste parte de Transatlantic desde el principio. Y me gustaría preguntarte si es real que la banda pensó en Jim Matheos, el guitarrista de Fates Warning para el puesto.

RS: Sí, así fue. No puedo recordar cómo sucedió. Creo que en realidad lo que sucedió por lo que escuché fue que la idea fue entre Neil Morse y Mike Portnoy para comenzar una banda. Y creo que Mike quería trabajar con Pete Trewavas de Marillion porque amaba a Marillion, y estaba en contacto con Jim de Fates Warning y le preguntó si quería unirse a una nueva banda. Y se negó. Y luego Neil Morse dijo: Bueno, conozco a este tipo de Suecia, lo conocí en un festival en California. Es un gran tipo y escribe canciones y sucedió que alguien le había dado a Mike Portnoy "The Stardust We Are" el álbum de The Flower Kings. Y había escuchado el álbum y también conocía a la banda. Así es como entré en la discusión. 

Mike me envió un correo electrónico diciendo: Oye, estoy armando esta banda, y realmente amo este álbum, "Stardust We Are" y sus excelentes canciones, y tú estás tocando, bla, bla, bla. ¿Te importaría venir a Estados Unidos y grabar un álbum con nosotros? Y estaba en un punto de la vida en el que dije, sí, claro. Era verano y no pasaba nada de todos modos, sin una gira con The Flower Kings en ese momento. Fui por diez días y empezamos y vimos qué podíamos hacer juntos, escribimos canciones y etc, etc. Así fue como empezó.

MiM: Sí. Debo decirles que aún cuando ahora vivo aquí en Madrid, España, y tengo a Made in Metal, nací en Cuba y allá, bandas como Transatlantic y The Flower Kings son conocidas desde el principio y una de esas banda era The Tangent. Y fuiste miembro fundador de The Tangent, y me gustaría saber si The Tangent se creó, teniendo en cuenta los conciertos que The Flower Kings y Parallel o 90º hicieron juntos en 1999. 

RS: Sí, ¿qué sucedió realmente? La historia que me han contado es que estábamos tocando con The Flower Kings en Inglaterra, en Rotherham, hicimos un show y teníamos a Parallel 90º Degrees tocando delante de nosotros. Y hablamos con ellos un poco, no mucho. Y obviamente nos escucharon, y Andy quedó impresionado o sorprendido de ver a una banda de Suecia tocando este tipo de música que les encantaba. Y lo que sucedió fue que tal vez el año después, me dijo, “estoy trabajando en este álbum. ¿Te acuerdas de mí? Estábamos tocando juntos y hermano, ¿tenemos Parallel en 90º?” Y yo dije: Sí, lo recuerdo vagamente. No estoy seguro de haber visto todo el concierto, pero sí, te recuerdo”. Y él dijo: "¿Te gustaría tocar algo de guitarra en mi álbum?" "Si. ¿Puedes enviarme las cosas para que pueda escuchar?” Y me envió cosas y eran cajas de ritmos y el bajo sintetizado. 

Pensé que la idea era simplemente tener un solo de guitarra en una canción o algo así. Y dije, “la música suena bastante interesante, y me gusta mucho el enfoque que tienes con los teclados, con los sonidos de Hammond y como los teclados de la vieja escuela, sonidos de sintetizador y todo eso”. Y creo que las canciones son inteligentes, pero esto sonará mucho mejor y estará mucho más motivado si tenemos una batería real en esto, así que dije: "Tengo un gran baterista, es realmente bueno con un poco más de jazz”. ¿Puedo preguntarle? Estoy seguro de que puede hacerlo. No es tanto dinero y tiene su propio estudio para poder grabar la batería”. Así que esa es la forma en que comenzó. 

Luego, cuando grabaron la batería, entró Jonas y no sé si Jonas me pidió que le pusiera el bajo porque estaba ayudando a grabar la batería. O si le preguntó a Jonas: "¿Por qué no le pones un bajo eléctrico a esto? Porque es entonces cuando va a sonar como una banda en lugar de una demostración, y así lo hicieron”. Entonces, pasamos de un simple fondo de sintetizador con las cajas de ritmos, esas cosas, etc., le pusimos baterías reales con un gran sonido. Pusimos bajo eléctrico. Le puse la guitarra y de repente empezó a sonar como una banda de verdad, ya sabes, con el sonido de los 70. Y así se hizo, y creo que no puedo recordar si mezclé el álbum, creo que lo hice, o tal vez Andy o lo mezclamos juntos. Y de todos modos, dije, “ahora creo que es una pena lanzar este álbum y vender 500 copias. Permítanme llevar esto a InsideOut y mostrárselo, al menos mostrárselo a ellos. Tal vez les guste, tal vez no”. Y lo llevé a InsideOut y dijeron: "Sí, esto suena genial", y firmaron a la banda y todavía están en InsideOut. Esa es la historia. Creo que una o dos giras podrían haber sido dos. 

También estuve en el segundo álbum, pero luego tuve mucho que ver con The Flower Kings y Transatlantic haciendo el segundo álbum y todo, y mis hijos eran pequeños en ese momento. Necesitaba para estar en casa, no puedo hacer todo. Y también me involucré en otras cosas, y dirigí mi propio sello discográfico, así que de hecho renuncié a la banda. Pero creo que quiero decir, mirando hacia atrás ahora, creo que fue lo correcto porque creo que si Andy simplemente hubiera tomado esta demostración que tenía con los teclados y la caja de ritmos y todo y hacerlo de una manera más discreta, no hubiera sido lo que son hoy. Y creo que fue, abrirse las puertas, por así decirlo.

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MiM: Algo que para mí es interesante es la música. ¿Cómo hiciste la música? Y te hago esta pregunta porque en 2018 grabaste el inigualable The Sea Within, totalmente ecléctico, mezclando, jazz, rock, heavy, funk. Leí que Thomas Waver te pidió que formases una nueva banda como esta con canciones diferentes que estuvieron en los primeros Sea Within. ¿Vas a hacer un segundo The Sea Within o el proyecto está totalmente terminado?

RS: Sí, ese fue un año interesante en muchos sentidos. En realidad, The Sea Within se creó porque, normalmente, he estado con InsideOut durante 20 ó 23 años, y he hecho todos los álbumes de Flower Kings, quince álbumes, además de todos los DVD y todos los álbumes en vivo. etc. He hecho tres discos con Kaipa, dos álbumes con The Tangent, he hecho The Sea Within. He hecho el álbum junto con Jon Anderson, todas las cosas de Transatlantic, por supuesto, así que ni siquiera puedo empezar a contar. Son tal vez como treinta álbumes para InsideOut.

 The Sea Within fue un proyecto que nació en mis conversaciones con el jefe discográfico, cuando le dije que me gustaría probar algo diferente. Intenté armar una banda trabajando con otros músicos. Me encontré con Marco Minneman, el baterista, en un ascensor en Los Ángeles. Y nos saludamos y hablamos que tal vez trabajemos en algo, en el futuro, bla, bla, bla. Y estaba pensando en eso, que sería muy bueno trabajar con Marco en el proyecto. Y también, Tom Brislin,  alguien a quien conocí desde que nos encontramos en el backstage del show de Yes en algún lugar de Europa, en Frankfurt. Creo que en 2001, cuando tocaba Jazz, la sinfónica. Y desde entonces, nos mantuvimos en contacto y creo que en un momento incluso traté de reclutarlo para ser el teclista en The Flower Kings, pero eso no sucedió. Dijimos, Oh, intentemos hacer algo. Y de hecho tocó en el álbum que hice con Jon Anderson.

Después de eso, hablamos de. Tal vez hacer nuevos proyectos, ya sabes, con Tom y Marco en la banda y luego se habló mucho sobre cantantes y estuve en contacto con Casey McPherson antes de eso, y Daniel Gildenlow, quien por supuesto, estaba en ese momento con Transatlantic y también era miembro de The Flower Kings durante un par de álbumes. Entonces aquí estás y estás tratando de armar una banda de músicos talentosos y hacer que funcione. Así que firmamos un contrato con InsideOut. 

Reservamos tiempo en el estudio y comenzamos a grabar y después de que hicimos las grabaciones básicas en Londres, llegué a casa y comencé a trabajar en las sobregrabaciones. Abrí mi Facebook, creo, y vi que Steve Hackett tenía un nuevo bajista y ese era Jonas Reingold, quien era el bajista en The Sea Within. Y luego me di cuenta, “Dios mío, cómo sucedió esto”, porque Jonas no había dicho nada. Así que eso fue una especie de shock. Y justo cuando estábamos trabajando en el álbum y tratando de ver el próximo paso de gira, construyendo la banda, uno de los muchachos saltó del barco, fue un poco impactante, y luego comienzas, mirando tu propios principios y hasta dónde estás dispuesto a llegar con la solidaridad, etcétera, etcétera. 

the sea within band

Fue un momento muy extraño, ¿sabes? Creo que todos en la banda podían sentirlo y tampoco todo estaba claro con Daniel Gildenlow. Sucedieron cosas extrañas ese día, y me di cuenta de que si hubiera estado hablando con todos directamente, habría sido mucho mejor. Pero ahora Jonas estaba en el medio, y había estado hablando con Daniel y dándole la impresión de que íbamos a convertirnos en una banda completamente diferente. No va a haber rock progresivo, etc. Y mi intención era súper clara, y yo con mi sello discográfico, tenía una obligación con ellos. Esto es lo que vamos a hacer. Vamos a hacer un disco de rock progresivo. Así que hubo un no sé cómo llamarlo realmente, pero fue un momento realmente extraño, y aquí estoy en medio de todo y tratando de decir lo que sea que se pueda salvar y hacer el mejor álbum posible. 

Creo que el álbum es realmente fuerte y tocamos un par de shows, ya sabes, pero Jonas ni siquiera estuvo allí para el primer show que tocamos en Lorelei en Alemania, estaba en un  espectáculo con Steve Hackett, y ni siquiera dijo eso, tuvimos a adivinar. No sé qué decir, de verdad. Fue una época muy, muy extraña. Pero quiero decir, mirando hacia atrás ahora, creo que el álbum es realmente bueno y tenía esperanzas de hacer un segundo álbum. Pero no lo es. Jonas definitivamente ahora está con Steve Hackett y, sin ofender, está bien. Entiendo. Pero esa es la realidad. Por eso traigo de vuelta a mi hermano al bajo en The Flower Kings, lo cual es algo bueno. Funcionó bien para todos, y con The Sea Within ahora, Tom Brislin recibió la llamada de Kansas y lo entiendo completamente. Esta es una gran banda. Es una gran oportunidad para él tocar con una de las grandes bandas progresivas de Estados Unidos. Y en su país de origen, pueden hacer una gira allí y todo está listo y funcionando y tienen una audiencia y él puede ganar un buen dinero. 

Así que entiendo todo, pero al final, creo que simplemente desconectó un poco a The Sea Within sin decir que The Sea Within no pueda hacer otro álbum. Así que me podía imaginar a Marco y a mí haciendo otro álbum porque Marco es realmente prolífico. Está escribiendo todo el tiempo, y tal vez si nos juntamos, podríamos hacer otro álbum. Tal vez no ahora, pero siempre lo veo como si lo mantuviera abierto, para ser honesto. Podemos ver lo que depara el futuro, pero esa fue una experiencia extraña, para ser honesto.

MiM: Me dijiste que has estado grabando unos treinta álbumes de InsideOut. Cuando grabaste tu disco en solitario en 1978, ¿existía InsideOut?

JR: Cuando hice mi primera grabación probablemente tenía diecinueve años, diecinueve o dieciocho, tal vez. Así que creo que son más de 200 álbumes en total.

MiM: Guau.

RS: Y también produje álbumes. No todo es como rock progresivo en su totalidad. A veces es más como singles, radio, música, música pop, reggae, jazz, lo que quieras. Puedo tocar, puedo producir Toco la guitarra en muchas grabaciones para otras personas. Progresivo. A veces la gente me pregunta: ¿Puedes tocar en mi álbum? Y si me gusta, lo toco si tengo tiempo. Han sido muchas grabaciones, estaba hablando de las grabaciones en InsideOut y quiero decir, pensando en eso, probablemente sean más de treinta, tal vez más cerca de cuarenta debido a todos los álbumes con todas las bandas y todas las grabaciones en vivo y DVDs y blu-rays y singles, cosas así. Muchas grabaciones.

MiM: Roine, llevamos hablando diez minutos más del tiempo que me diste. Muchas gracias.

RS: Oh, de nada.

MiM: Muchas gracias. Pido disculpas si has encontrado que he sido muy inquisitivo.

RS: No, no, no. Quiero decir, tienes que hacer tus preguntas. Y si no quiero contestar, no contestaré. Pero creo que me gustaría ser lo más honesto posible. Y a veces tal vez digo algo que es ofensivo para alguien, o no estoy tratando de pasar el rato con mis amigos aquí o mi música porque todos con los que he trabajado a lo largo de los años son grandes músicos, grandes personas. Así que he tenido suerte y rara vez te encuentras con alguien que es un gilipollas. Todavía no lo he hecho, para ser honesto, pero a veces la música simplemente nos empuja en diferentes direcciones y estás con la banda y a veces separas la banda y a veces te juntas diez o quince años más tarde y te vuelves a juntar, grabar, algo así. Así que también he estado haciendo ese tipo de cosas, y con algunos músicos, simplemente sientes que tienes una mayor conexión y con otros lo haces desde un punto de vista más comercial. Creo que es así para todos. 

Le preguntas a cualquier músico y te va a decir lo mismo, “Oh, me encantó trabajar con él. Me encanta trabajar con Jackson Browne. Me encantó trabajar con Sting” o lo que sea, pero no, no siempre es así. No todo es siempre color de rosa. A veces es un trabajo duro. A veces solo estás trabajando para pagar las cuentas. A veces simplemente trabajas para un jefe o lo que sea, y he tenido suerte. Elegí las cosas que sentí que eran un buen desarrollo para mí personalmente.

the flower kings 2 credit Lilian Forsberg

MiM: Sí, pero como persona, creo que tal vez cuando tienes una entrevista con un periodista, el tipo de preguntas que tal vez te molesten es cuando los periodistas comienzan a preguntar, dime, ¿cuándo empezaste a tocar música? Porque toda esta información, se puede encontrar fácilmente, y entonces puedes considerar que estás perdiendo el tiempo con una conversación que no tiene ningún sentido.

RS: Esta es mi naturaleza principal porque, por ejemplo, alguien me entrevistó para preguntarme, ¿cuándo empezaste a escuchar música? Tal vez la primera vez sea incluso agradable. Pero después de todos estos años, ¿en serio?

MiM: ¿Te imaginas a un periodista preguntando cuántos discos editaron The Flower Kings o cosas así?

RS: Hay que mirar el punto de vista del periodista porque no doy por hecho que alguien conozca todo sobre ti. No estoy lleno de mi propia mierda, si sabes a lo que me refiero. No es una tontería pensar que deberías conocer mi catálogo, deberías conocer mis canciones o ser así. Estoy feliz si sabes algo sobre The Flower Kings. Sabes que toco la guitarra o escribo canciones con las que estoy feliz, si quieres saber algo, te puedo decir el resto y simplemente te respeto y tú me respetas. Cualquier pregunta que deba hacerse, voy a tratar de responder de la mejor manera que pueda y también porque sus lectores o sus oyentes, no saben todo sobre mí, ese es el punto de hacer una entrevista. 

Entonces, si digo que todos saben todo sobre Sting. No, no sé todo sobre Sting. No sé todo sobre Paul McCartney. Hay ciertas cosas que me gustaría preguntarle a Paul, que tal vez no se hayan preguntado antes, y podría ser algo que no tiene que estar en nada grande. Lo más importante, si quiero preguntarle a Paul McCartney, con qué frecuencia cambias las cuerdas de tu bajo. Recientemente leí acerca de Paul que trae en vivo en el escenario la guitarra Epiphone porque Paul toca la guitarra en los directos también. Y dijo en una entrevista que alguien preguntaba: “Oh, pero esa es una guitarra moderna. ¿Es esa la misma guitarra que compraste en 1966 cuando estabas haciendo el álbum Rubber Soul?” Mal Evans salió y compró tres guitarras Stratocaster, Epiphone, y dijo: Sí, en realidad es la misma guitarra, la misma guitarra que tenía entonces. ¿Y cómo puedes hacer eso? Bueno, eso es, ya sabes, seguros y cosas así. Y me gusta la guitarra, dijo. Ya sabes, y ese tipo de cosas, si eres periodista y haces ese tipo de pregunta, puede parecer una pregunta estúpida. Le estás preguntando a Paul McCartney si esa es realmente la misma guitarra que tocó en el Rubber Soul. Sí, creo que eso es muy interesante para mí porque estoy interesado y tienes que ponerte en esa posición. Ya sabes, si alguien quiere saber algo o si estoy haciendo una entrevista para una revista de guitarra, alguien quiere saber qué álbum de guitarra uso o cuándo comencé a tocar, la misma pregunta tonta otra vez, ¿cuándo comenzaste a tocar la guitarra o cómo aprendiste a tocar la guitarra? ¿Lees la música, etc.? Sí, educadamente responderé lo mismo. Las mismas respuestas a las mismas preguntas. No hay problema. Ese es el objetivo de una entrevista.

MiM: Creo que ahora que mencionas a Paul McCartney, creo que amas a The Beatles. Pensé que estabais más cerca del sonido de Canterbury como Caravan, National Health o Hatfield and the North, o incluso de bandas suecas como Made in Sweden, Pekka Pojhola, JoJo Wadenius, Jukka Tolonen y Janne Schaffer.

RS: Sí, lo hago. Lo interesante que tienes que entender es que me encantan todos las bandas de Canterbury: Hatfield, Egg, Soft Machine. Me encanta Soft Machine, pero en realidad puedes amar estas bandas al mismo tiempo que te gusta U2 o Jackson Browne o The Eagles. Me gusta la buena música, así que cuando las cosas se complican mucho en medio de “Gates of Delirium” (una canción de Yes), me encanta, pero también me encanta una canción muy sencilla de Paul McCartney. 

Funciona. O me encanta Weather Report, me encanta Chick Corea, Return to Forever, lo mejor del jazz fusión, diría que funciona muy bien. Sabes, puedo escuchar eso, pero también puedo poner una canción de Bob Dylan o una canción de Joni Mitchell y me encanta. O Burt Bacharach. Me encanta Burt Bacharach, qué gran compositor. Sí, cualquiera no puede componer música que deje ese tipo de huella. Puedes escucharla de inmediato y saber que esta es una canción de Burt Bacharach. Y creo que es un regalo increíble. Desearía poder escribir algo así. Hay muy pocas personas que realmente pueden escribir algo que puedas identificar en la canción, no importa quién la toque. Puedes hacer que cualquiera toque una canción de Burt Bacharach, puedes escuchar, por ejemplo, a Elvis Costello con una canción de Burt Bacharach, y puedes decir que es una canción de Burt Bacharach. Así que creo que ese es el mejor regalo, poder dejar una huella en la música.

MiM: Pensé que tenía un gusto musical muy amplio, pero Roine, tus gustos musicales son más amplios que los míos. 

RS: Ah, ¿en serio? Y esto es solo la punta del iceberg. Podría profundizar y adentrarme en la música electrónica y la música clásica. Pero de todos modos, también amo mucha, mucha música metal, pero no soy muy bueno con el metal. Realmente no estoy profundizando en el metal más moderno, sino en las bandas de metal más antiguas, como Uriah Heep o Deep Purple, ese tipo de cosas.

MiM: Muy bien, Roine, gracias. Muchas gracias por su tiempo y la conversación. Lo disfruté mucho.mucho.

RS: Gracias. Gracias. Espero que puedas usar algo de todo esto.

MiM: Usaré todo. Gracias. Que tenga un buen día. Adiós.

 

 

English Version

Tony González talks to Roine Stolt about the new The Flower Kings CD “By Royal Decree”, and parallel projects. Roine gives extensive information that you would like to know for sure. 

the lower kings 1 credit Lilian Forsberg

MiM: How are you, Roine.

RS: I'm fine, thank you. Perfect. 

MiM: Tell me, is “By Royal Decree” a double CD?

RS: Yes, it's a double CD, and we, as you probably know we have a habit of making double albums, something we've done many times over the years. I don't know why that is. I would guess it's because we write a lot of music. And you know, it's once you start writing music and then people will have their opinion about certain songs. I want that song on the album. Someone else says, “Oh, but I want that song on the album”. And then to sort of make everyone happy, we try to sort of accommodating everyone's wish to have their favorite song on the album. And so it probably in the name of democracy, we try to address also lots of idea within the band and we want to try different things, try some jazzier things, try some more improvised stuff, try some more traditional, maybe pop style songs. And so that's probably the reason we come up with all this music all the time. You know, all these double albums.

MiM: I thought that the CD is so long because part of the music was written before 1994, and other music was written recently. Why you didn't use this music more than twenty-seven years after it was written?

the flower kings CoverRS: The starting point is always looking at what you have. And looking at what you have can be possibly songs that you wrote a couple of weeks ago or a couple of months ago. And that's true in this case because what you have on the album is songs that I wrote last year, but it's also songs that I wrote even before the Flower Kings started as a band in 1994. So even before the very first album, I had music lying around, but I hadn't really finished it. It was more like certain ideas that at the time I didn't feel were sort of developed fully into a song, and if you have something that's not that you feel is not strong enough for not fully developed as a song, then you can either you have the choice of actually trying to force it to be a song just because you need a song on the album or you can lead it. And that's what I've usually done over the years. I have something that I like, but there's something in this song that's not going the way I want it. And then it's usually better to make it come very naturally. Either you have the ideas or it's well, let's put it this way if you have a record company telling you, Hey, Roine, we need an album, but we need it by the 1st of November. You got to write songs because it's on your contract.

That would push me into a corner and probably would make a bad outcome, because then I make the album for the wrong reasons. In contrast, I would say I feel that making an album is something that I really enjoy. If there's something where I can go into listening to music that I've written or listen to the music that I've written recently, or even write new music or create vocals or lyrics pretty much on the spot, then I feel that there's much more enjoyment in for me personally in that process. So I don't really like writing on or commission. In that sense, I'd rather have the music come naturally. And I think that the way we did this album by looking at new material and also looking at stuff that was written a long time ago, then you can see the music clearly in a way because you are not emotionally attached to the music, because if I write something today, then for sure, I'm going to be emotionally attached to it, either I hate it or I love it, but maybe if I love it, maybe that's not going to be the same thing in the month from now. Maybe then I see the music in a different way, almost like someone else had written the music. 

It's not personal. If someone in the band says, “Oh, I don't like that song”, I don't take it that personally. But if I wrote the song yesterday and I really like it and then someone says, “Oh, I hate that song”, then I'm probably going to take it very personally. So I think it's important to sort of step to the side, look at the music in a sober way, and see if the music is really good. And that's what I probably did with this. Looking back at music ideas I had twenty or twenty-five years ago, I can see it now, and I have absolutely no emotional attachment to the songs. You know, it's just like someone else wrote the songs, so I can say I like that part or I think that part sucks. That's really bad, just cut it away, and I use the good parts, and I can probably work with the music more freely without being sort of emotionally attached to the piece. So, it was a new experience for me, but it's something that I did on purpose because normally I would go in and just write songs for an album. But now I had some new songs and I had some old songs and I could try to step aside and look at it and say, I like that old bit, that old song or that part I liked. See if we can maybe put it together with some new music and something interesting comes out of that. So it was a formula in a way.

MiM: When I read the information on your CD, I can find music from before 1994 and music for the last year. I listen to it carefully trying to discover the songs that were written more than twenty-five years ago. I will tell you what; I didn't find big differences in these songs. So the only idea that I have is that my ears are bad, or there are parts when you insert the old parts and the new parts in the song. Was it that way?

RS: I suppose it's, without bragging, I would say it's probably very cleverly put together. So you can't really feel like, “Oh, that's an old song”, because the sound is new. It's not like I've taken music recorded back then we took the songs, but we played them again. And if you see David Gilmour play old Pink Floyd songs is going to sound like Dave Gilmour now. Or if you go listen to Yes, and they play an old song from whatever, “Close to the edge” or to “Topographic oceans”, they're going to sound like the band sound now, but it's an old song. It's an old idea, so it's probably going to sound cohesive and looking at the songs.

For instance, the opening track “The Great Pretender” has a couple of elements from way back, I think probably. Let's see what else, a song like “A million stars”. That's a song that was written now. I mean, a year ago. “The Soldier” and that one has elements of like twenty years ago but also has new elements. I think “The darkness in you” is also the same thing. “Revolution” is another one that has elements from way back. “Time the great healer” is reasonably new stuff, maybe some little old bits in it. “The letter” is a song it's not 25 years old, but something I probably wrote to for Transatlantic, I think. But it didn't really fit the band, but that's something from, maybe, I don't know, ten years ago.

“Moth” is an older song from; I don't know, five, ten years ago. Some other songs “Funeral pyres” have elements of old, going way, way back, and then it has new elements also. So it's. Well, I suppose hopefully a clever way of trying to make old and new music fit together in a seamless way. So I think the listener will not really feel like, oh no, they put in an old. It's more like the writing style for a person like me and many, many others. If you listen to David Bowie, the way he wrote “Ziggy Stardust”, that's something, you know, and then you could go back to the songs he was writing when he was living in Berlin that something different or “Let's dance”, that's very different from “Ziggy Stardust”. 

Over time, you change your influences; you change your perception of music and in that way. I mean, that's also sort of a time would create a certain type of music. With Pink Floyd or U2 or a band like that, they change. When you hear a song, you can hear this is U2 or you can hear this is David Gilmour singing, he plays guitar, but songs change. And if you try to be open to the idea that your writing style change over years, then you can be used it as an advantage of just being in the now writing and thinking that everything you write today has to be better with whatever you wrote twenty years ago. I don't believe that, look at Paul McCartney. He's writing some great stuff now, but for sure, he wrote some great stuff back in the Beatles' days.

the flower kings Promo Pic 3

MiM: When I saw that the first song on this CD was “The great pretender”, I imagine that you were playing a cover from the classic song from The Platters in 1955. I remember that when I was a little boy, the first single that I had in my life was this single of “The great pretender” by The Platters.

RS : Wow. 

MiM: Yes, I discovered this band, but this song is not a cover. It is a beautiful song and I would like it if you want to, please, tell me something about this song. And why did you choose that title?

RS: I think the title was just a song from the very beginning, and if I remember right over the last couple of years in albums with the Flower Kings and even with Transatlantic my vocal ideas and my lyrics have been very spontaneous, almost like jamming. I have a song I put on the music and I just put up a microphone and start singing whatever comes to my mind. That's the way. It's not like I'm sitting down with pen and paper and writing lyrics. I sing the lyrics, and I think that's something I think David Bowie mentioned, doing the same thing, just being spun, having the music, and just being spontaneous. And now he's singing in his native language, of course, English. But for me, I'm from Sweden, so it's a little bit different. 

I look for that, let's say spontaneous, whatever stream of ideas coming, from wherever it's coming from. And I think when the title “The Great Pretender”, that was something that came later when we have all the songs recorded. You know, you come to a point where someone is saying, “OK, what's the title of that song”, and then I have to come up with the title. I can't remember if it was me or someone else. I said, “Oh, the great pretender”. That could be a good title for that song, so it just happened, and when this person mentioned this, I was probably thinking “The great pretender”. And I was thinking Jackson Browne song called The Pretender, and then I was thinking, isn’t there a Queen song called “The Great Pretender”? I think is actually a Freddie Mercury song. Yes, it is the version of the song that you mentioned the Platters song, right? Yes.

MiM: Yes, it's a version. My favorite song is “The Soldier”. And now I have another story with “The Soldier”. To me, is not a military song, and today it was a coincidence that I listened on the radio at “Military men”, a song that was written by Gary Moore and Phil Lynott. I don't know if you know that song. And for example, I compare it by coincidence, “Military men” with “The soldier”. Their music is different, but maybe the lyric has some contact point. And now the other problem is that we are now in the middle of the war. What a coincidence with “The soldier”. So please tell me about this song.

RS: As I said, a lot of what comes out in the songs in the lyrics is it's very, very spontaneous, and I sometimes wonder myself, where did that come from, really? I think it's called the subconscious, stuff that's going on in your brain that you really can't tell why it's there. You can't really formulate, so I suppose it's it could be that you're actually summing up whatever you have seen on the television, heard on the radio, or read in the papers and in some way or another, it just comes out, in the song lyrics. And as you say, it's kind of scary whatever is happening now in Europe is very confusing and scary time in the way. I'm thinking about this soldier is. It's about trying times; it doesn't necessarily have to be about a soldier in person. It's more like you, you soldier on whatever your life is throwing at you difficulties because being a soldier means that whatever happens to you, you have a mission. You try to go on with the mission, whatever happens. So I think that's pretty much what the song is about. It's like to be true to whatever mission you feel that you have in life. And but as you say, it's like kind of very fitting for these times,  and of course, we couldn't know when the album was made a couple of months ago and now it comes out, and here we are in the middle of this conflict, in very strange times.

transatlantic Photo 2

MiM: You mentioned Transatlantic twice. I remember that you are part of Transatlantic since the very beginning. And I would like to ask you if is real that the band thought on Jim Matheos, the guitar player from Fates Warning for the position.

RS: Yeah that's the way it was. I can't remember how it happened. I think actually what happened from what I heard was that the idea was between Neil Morse and Mike Portnoy to start a band. And I think that Mike wanted to work with Pete Trewavas from Marillion because he loved Marillion, and he was in contact with Jim from Fates Warning and asked him if he wanted to join a new band. And he declined. And then Neil Morse said, Well, I know this guy from Sweden, I met him, at a festival in California. And he's a really great guy and he writes songs and it just happened that someone had given Mike Portnoy “The Stardust We are” the Flower Kings album.

And he had listened to the album and he was aware of the band, too. So that's how I came in to do the discussion. Mike sent me an email saying, Hey, I'm putting together this band, and I really love this album, “Stardust We Are” and great songs, and you're playing, blah blah blah. Would you care to come over to America and record an album with us? And I was at a point in life where I said, yeah, sure. And it was summertime, you know, and there was nothing happening anyway with no touring with The Flower Kings at the time. I come over for whatever ten days and we just start and see what we can do together, and write songs and etc, etc. So that's how it started.

MiM:  Yes. I must tell you that even when I now living here in Madrid, Spain, and running Made in Metal,  I was born in Cuba and then there in Cuba, bands like Transatlantic, The Flower Kings are known since the very beginning and one of the band was The Tangent. And you were a founding member of The Tangent, and I would like to know if The Tangent was created, taking into account the concerts that The Flower Kings and Parallel or 90 degrees did together in 1999. 

RS: Yeah, what actually happened? The story I've been told was that we were playing with The Flower Kings in England at a certain place in Rotherham, and we did a show and we had Parallel 90º playing before us. And we talk to them a little bit, not much. And they obviously listened to us, and Andy was impressed or shocked seeing a band from Sweden playing this kind of music that they loved. And what happened was that he may be the year later, he said, “I'm working on this album. Do you remember me? We were playing a show together and brother, have we Parallel on 90º?” And I said,” Yeah, I remember vaguely. I'm not sure I saw all of the show, but yeah, I remember you”. And he said, “Would you like to play some guitar on my album?” “Yeah. Can you send me the stuff so I can listen?” And he sent me stuff and it was drum machines and the synth bass”. 

I thought the idea was just to have a guitar solo on a song or something like that. And I said, “the music sounds pretty interesting, and I really like the approach you have with the keyboards, with the Hammond sounds and like the old school keyboards, synthesizer sounds and all that”. And I think the songs are clever, but this will sound so much better and that will be so much more motivated if we have real drums on this, so I said “I have a great drummer, is really good with a little bit more jazzy stuff. Can I ask him? I'm sure he can do it for. Not that much money”. And he has his own studio so he can record the drums.

That's the way it started. And then when they recorded the drums, Jonas came in and I don't know if Jonas asked me to put bass on it because he was recording helping record the drums. Or if I asked Jonas, “Why don't you put some electric bass on this?!” Because it's then it's going to sound like a band rather than a demo, and they did so. So going from like just synthesizer background with the drum machines, stuff, etc., we put real drums on it with great sound. We put electric bass. I put my guitar on it and suddenly it started sounding like a real band, you know, with the 70s sound. And when it did, and I think I can't remember if I mixed the album, I think I did, or maybe Andy or mix it together. And anyway, I said, “now I think it's a shame just releasing this album and selling 500 copies. Let me take this to InsideOut and show it, at least show it to them. Maybe they like it, maybe not”. And I took it to InsideOut and they said, “Yeah, this sounds great”, and signed the band and they're still on the InsideOut. That's the story. I think one or two tours could have been two. 

I was on the second album also, but then I had so much to do with The Flower Kings and Transatlantic doing the second album and everything, and my kids were small at that time. I needed to be at home. I can't do everything. And I got involved in other stuff, too, and running my own record label also, so I actually quit the band. But I think I mean, looking back now, I think it was the right thing to do because I think if Andy had just, taken this demo he had with the keyboards and the drum machine and everything and doing it in a more low key way, It hasn't been what they are today. And so I think it was, yeah, opening up the doors, so to speak.

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MiM:  How that you made the music? And I ask you this question because in 2018, you recorded the one and only The Sea Within, totally eclectic, mixing, jazz, rock, heavy, funk. I read that Thomas Waver asked you to form a new band like this with different songs that were the first Sea Within. Are you going to have a second The Sea Within or is totally done.

RS: Yeah, that was an interesting year in many ways. Actually, The Sea Within was created because, normally I've been with the InsideOut for 20 to 23 years now, and I've done all the Flower Kings albums, as does fifteen albums, plus all the DVDs and all live albums, etc. I've done three albums with Kaipa, two albums with The Tangent, The Sea Within. I’ve done the album together with Jon Anderson. I've done all the Transatlantic stuff, of course, so I can't even begin to count. There are many maybe like thirty albums for InsideOut.

 The Sea Within was a project that in my talks with the record boss, I said I'd like to try something different. I try to put together a band working with other musicians. I bumped into Marco Minneman the drummer in an elevator in Los Angeles. And we just said hello, maybe work on something, in the future, blah blah blah. And I was thinking that would be really nice to work with Marco on the project. And also, Tom Brislin is someone who I knew since we bumped into each other at backstage at the Yes show somewhere in Europe, in Frankfurt. I think in 2001 when he was playing the Jazz, the symphonic. And since then, we kept in contact and I think at one point I even tried to draft him for being the keyboard player in The Flower Kings, but that didn't happen. But you know, and we said, Oh let's try to do something. And he actually did play on the album I did with Jon Anderson. 

After that, we talked about. Maybe doing new projects, you know, with Tom and Marco in the band and then there was lots of talk about singers and I have been in contact with Casey McPherson before that, and Daniel Gildenlow, who of course, was at the time with the Transatlantic and also a member of The Flower Kings for a couple of albums. So it's like, here you are and you're trying to put together a band of talented musicians and make it work.  So we signed a contract with InsideOut. 

We booked studio time and started recording and after we did the basic recordings in London and I got home and started working on overdubs. I open up my Facebook, I think, and I saw that Steve Hackett has a new bass player and that was Jonas Reingold, who was the bass player in The Sea Within. And then I realized,” Oh my God, how did this happen”, because Jonas hadn't said anything. So that was kind of a shock. And just as we were working on the album and trying to look at the next step touring, building up the band, one of the guys just jumped the ship, that was a bit of a shock, and then you start, looking at your own principles and how far are you prepared to go with solidarity, etc, etc

the sea within band

 And it was just a very weird moment, you know? I think everyone in the band could feel and also everything wasn't clear with Daniel Gildenlow. There were strange things happening on that day, and I realized that if I had been talking with everyone directly, it would have been much better. But now Jonas was in between, and he had been talking with Daniel and giving Daniel the impression that we were going to turn out to be a completely different band. There's not going to be any progressive rock, etc. And my intention was super clear, and with my record label, I had an obligation towards them. This is what we're going to do. We are going to make a progressive rock album. So there was an I don't know what to call it really, but it was a really strange time, and here I am in the middle of everything and trying to just say whatever can be saved and make the best album possible. 

I think the album is really strong and we got to play a couple of shows, you know, but Jonas wasn't even there for the first show we played at Lorelei in Germany. So he was actually booked for a show with Steve Hackett, and he didn't even tell that you learn to guess. I don't know what to say, really. It was just a very, very strange time. But I mean, looking back now, I think the album is really good, and I had hopes for making a second album. But it's not. Jonas is definitely now with Steve Hackett and, no offense, that's OK. I understand. But that's the reality. So that's why I bring back my brother on bass in The Flower Kings, which is a good thing. It worked out well for everyone, and with The Sea Within now, Tom Brislin got the call from Kansas and I fully understand him. This is a great band. It's a great opportunity for him to play with one of the great progressive bands from America, in his home country. So I mean, they can tour there and everything is sort of set and working and they have an audience and he can make some good money. 

So I do understand everything, but it just, in the end, I think it just sort of pulled the plug a little bit out of The Sea Within not saying that The Sea Within can't make another album. So I could imagine myself and Marco doing another album because Marco was really prolific. He is writing all the time, and maybe if we get together, we could do another album. Maybe not right now, but I always see it as I keep it open, to be honest. We can see what the future holds, but that was a weird experience, to be honest.

MiM: You told me that you have been recording maybe thirty albums from InsideOut. When you recorded your solo album in nineteen seventy-eight, did InsideOut exist? 

JR: When I was the first recording. I was probably nineteen years old, nineteen or eighteen, maybe. So I think it's over 200 albums altogether.

MiM: Wow.

RS: And I produced albums also. It's not like progressive rock all of it. Sometimes it's more like radio-friendly stuff singles, radio, music, pop music, reggae, jazz, whatever you want. I can play, I can produce. I play guitars on lots of recordings for other people. Progressive. You know, sometimes people ask me, Can you play on my album? And if I like it, I play it if I have the time. So it's been a lot of recording, I was talking about the recordings on the InsideOut and I mean, thinking of it is probably more than thirty, maybe closer to forty because of all the albums with all of the bands and all the live recordings and DVDs and blue rays and singles, stuff like that. A lot of recordings. 

MiM: Roine, we have been talking for ten minutes more than the time that you gave me. Thank you very much. 

RS: Oh, you're welcome. 

MiM: Thank you very much. I apologize if you felt that I was so inquisitive.

RS: No, no, no. I mean, you got to ask your questions. And if I don't want to answer, I won't answer. But I think I'd like to be as honest as possible. And sometimes maybe I'll say something that's offensive for someone to, or I'm not trying to hang out with my friends here or my music because everyone I've been working with over the years is great players, great people. So I've been lucky and rarely do you come upon someone who is an asshole. But I haven't yet, to be honest, but sometimes music just pulls us in different directions and you're with the band and sometimes you split the band and sometimes you get together another ten or fifteen years down the line and come together again to record something so. So I've been doing that kind of thing too, and some musicians, you just feel that you have a greater connection with and some others you do from more like a business point of view. I think it's like that for everyone. 

You ask any musician and they're going to tell you the same thing, “Oh, I loved working with him. I love working with Jackson Browne. I loved working with Sting” or whatever, but no, it's not always. Everything is not always rosy. Sometimes it's hard work. Sometimes you're just working to pay the bills. Sometimes you just work for a boss or whatever, and I've been lucky. I picked the stuff that I felt was kind of good development for me personally.

the flower kings 2 credit Lilian Forsberg

MiM:  Yes, but as a person, I think that maybe when you have an interview with a journalist that the kind of questions that maybe bother you is when the journalists start asking it, tell me when did you start playing music? Because all this information, can be found easily, and then you can consider that you are wasting your time with a conversation that doesn't have any meaning.

RS: This is my major nature because, for example, somebody interview me to ask me, when did you start listening to music? Maybe the first time is going to be even nice. But after all these years, really? 

MiM: Can you imagine a journalist asking about how many records The Flower Kings are released or things like that?

RS: You have to look at the journalist's point of view because I don't take it for granted that anyone knows everything about you. I'm not full of my own shit if you know what I mean. It's not like a fool of myself to think you should know my catalog. You should know my songs or be like that. I'm just happy if you know anything about The Flower Kings. You know that I play guitar or write songs that I'm happy with that if you want to know something, I can tell you the rest and I just respect you and you respect me. Whatever question that needs to be asked, I'm going to try to answer the best way I can and also that because of your readers or your listeners, they don't know everything about me so that's the whole point of making an interview. 

So if I let's say everything, everyone knows everything about Sting. No, I don't know everything about Sting. I don't know everything about Paul McCartney. There are certain things I'd like to ask Paul, that maybe haven't been asked before, and it could be something that doesn't have to be in anything big. The big thing, if I want to ask Paul McCartney, how often you change the strings on your bass guitar. I recently read about Paul that he actually brings Epiphone guitar because Paul plays guitar on stage two. And he said in an interview that someone asked, “Oh, but that's a modern guitar. Is that the same guitar that you bought in 1966 when you were making the Rubber Soul album?” Mal Evans went out and bought three Stratocaster, Epiphone guitars, and he said, Yeah, that's actually the same guitar, the same guitar I had then. And how can you do that? Well, that's, you know, insurance and stuff like that. And I like the guitar, he said. You know, and that kind of thing, if you're a journalist and ask that kind of question, it may seem like a stupid question. You're asking Paul McCartney if that's really the same guitar he played on the Rubber Soul. Yes, I think that's really interesting for me because I'm interested and you have to put yourself in that position. You know, if someone wants to know something or if I'm doing an interview for a guitar magazine, what someone wants to know, what guitar album using or when I started playing the same silly question again, when did you start playing guitar or how did you learn playing guitar? Do you read the music, etc? Yes, I will politely answer the same. The same answers to the same questions. No problem. That's the whole point of an interview.

MiM: I think that now that you mention Paul McCartney, I think that you love The Beatles. I thought that you were closer to The Canterbury sound like Caravan, National Health or Hatfield and the North, or even Swedish bands like Made in Sweden, Pekka Pojhola, JoJo Wadenius, Jukka Tolonen, and Janne Schaffer.

RS: Yes, I do. The interesting thing that you have to understand is that I do love all the Canterbury Hatfield, Egg, Soft Machine. I love Soft Machine, but you can actually love these bands at the same time as you like U2 or Jackson Browne or the Eagles. I like good music, so when things get really complicated in the middle of “Gates of Delirium” (a yes song), I love that but I also love a really simple song by Paul McCartney.

It works. Or I love the Weather Report, I love Chick Corea, Return to Forever, jazz fusion at its best, I would say that works really well. You know, I can listen to that, but I can also put on a Bob Dylan song and or a Joni Mitchell song and love that too. Or Burt Bacharach. I love Burt Bacharach, what a great composer. Yes, anyone can´t compose music that has that kind of footprint or a fingerprint you can hear it straight away. This is a Burt Bacharach song. And I think that's an amazing gift. I wish I could write something like that, Still very few people really can write something that you can hear by this song, it doesn't matter who plays it. You can have anyone playing a Burt Bacharach song, you can hear, for instance, Elvis Costello singing a Burt Bacharach song and you can tell this is a Burt Bacharach song. So I think that's just the greatest gift to be able to have a footprint, in music.

MiM: I thought that I was a wider taste for music but Roine, your musical tastes are wider than mine.

RS: Oh, really? And this is just the tip of the iceberg. I could go deep and go into electronic music and classical music. But anyway, and I love lots and lots of metal music also, but I'm not big on metal. I'm not really digging into the more modern metal, but older metal bands, and all of Uriah Heep or Deep Purple, that kind of thing.

MiM: So OK, Ronnie, thank you. Thank you very much for your time and the conversation. I enjoy it a lot.

RS: Thank you. Thank you. Hope you can use anything of it all.

MiM: I will use everything. Thank you. Have a good day. Bye bye.

 

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Categoría: Entrevistas

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