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Martes, Noviembre 05, 2024

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"He estado experimentando con la música durante una gran parte de mi vida mientras trabajaba en otros proyectos".

Hay discos que llegan a tus manos de casualidad. Obras que van buscando su camino hasta llegar al oyente indicado. Es lo que ocurrió con Santified. Impresionado ante tan inmensa obra, nos enfrentamos a su creador, Carl Lofvenhamn.

You can read an english version below.

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MiM - Hola Carl, gracias por tu tiempo. Nos gustaría que te presentaras a aquellas personas que aun no te conocen a ti y a tu grupo: The Grim. Y a propósito, ¿es una banda o un projecto?

CL - Hola Tony, el placer es todo mío. Mi nombre es Carl Lofvenhamn, soy vuestro humilde compositor y el productor de The Grim. De hecho es muy tentador llamarlo un “projecto eternidad” porque ha sido un camino bastante largo desde la arrancada inicial hace 16 años cuando la primera canción fue escrita. Pero yo lo llamaría un  “Metal Duo”, un dúo de metal que nos involucra principalmente a mi cantante Maria Storck y a mí. Sumamos el hecho de que los proyectos tienden a durar una vida limitada, y podemos asegurar que aquí no hay planes de saltar del barco pronto. Esto es mientras no golpeemos un iceberg o algo.

MiM – El 13 de noviembre sacas tu CD, Sanctified. ¿Cuánto tiempo tomó grabar y producir la música?

CL – Bueno, para el álbum nos tomó cerca de tres años tenerlo todo ensamblado, pero como te mencioné antes, las pistas tienen una historia más larga, algunas de ellas son incluso de 1999. ”The Sanctuary” la cual escribí durante el otoño de 1999, fue de hecho la primera canción en recibir un “sello no oficial, de aprobación” de mi mismo, después de haberla remezclado algo mas tarde. Hubo algunas discusiones sobre cambiar la línea coral: “we´re in the Sanctuary, in the year of two thousand A.D.” antes de la grabación final, pero finalmente decidimos dejarlo por razones artísticas y nostálgicas.  
    
MiM – Nos puedes comentar más detalladamente lo que significa el concepto de Cinematic Metal Purified? ¿Cuales pudieran ser las principales diferencias entre el Cinematic Metal creado por Rhapsody hace más de dos décadas y tu propio concepto?

CL – Por supuesto que respeto el formidable trabajo de Luca Turilli y Alex Staropoli. Pienso que hay algunos factores claves que hacen que el sonido de The Grim sea bastante diferente comparado con Rhapsody of Fire. Cuando hablamos de los puros fundamentos de la música, creo que Rhapsody mezcla el symphonic power metal con fantasía medieval, logrando una base sólida y desarrollándolo más lejos, dentro de un paisaje sonoro cinemático, con fuertes influencias clásicas como el barroco. The Grim, por otra parte, se desarrolla desde composiciones mezcladas con una partitura típicamente cinemática, frecuentemente con características misteriosas, influenciadas por éxitos de taquilla cinematográficos como la trilogía de Batman, unido a paisajes sonoros más industriales. Entonces viene la parte del metal, y en vez de mantenerlo a través de la canción como si estuvieran en diferentes constelaciones, se reparten, usados como un efecto repetitivo que es la hostia,  agregada a la tensión cinemática, a veces incluso visitando fugazmente las tierras oscuras del black metal. No hay solos de guitarra en The Grim, ni los habrá nunca. Finalmente todo se modifica para que tome más la reconocible forma de una canción, donde los versos y estribillos se unen a la mezcla. Para nosotros, para mí, esto es el “Cinematic Metal Purified” en resumen, pero claro, esta es nuestra opinión.

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MiM – En la reseña que hemos escrito sobre Santified, The Grim es comparado con Lacrimosa. (Dos vocalistas, algunas influencias de la música alemana, un sonido oscuro…) ¿Qué piensas de estos criterios?

CL – Puedo comprender que tal comparación se haya hecho porque probablemente tengamos unos pocos puntos en común, entre los que sobresale como el más obvio que somos un hombre y una mujer trabajando a dúo dentro de un entorno gótico. También compartimos el titulo, “Saffire” en una de nuestras canciones, aunque la nuestra está gramaticalmente escrita de diferente manera. Aparte de esto, yo no votaría personalmente a favor de una clara similitud.

MiM – Durante mucho tiempo fuiste compositor de diferentes programas de televisión y comerciales. Hiciste algunas introducciones sinfónicas para bandas suecas e incluso una sinfonía coral de guerra en un único movimiento. ¿Qué te hizo formar parte de una nueva banda? ¿Por qué?

CL – En mi mundo, The Grim no es exactamente algo nuevo, debido al hecho de que he estado experimentando con la música y las características de los sonidos ahora y entonces, durante una gran parte de mi vida, mientras trabajaba en otros proyectos. Y ha sido como una vieja relación de amor / odio en cierto modo. Sin embargo, llegué a un punto crítico en el 2005 cuando me solicitaron que escribiera una extraordinaria versión de una vieja canción folklórica escandinava titulada “Jag Vet en Dejlig Rosa” que significa “I Know Of a Lovely Rose”. Estaba programado que se interpretara en directo por la soprano sueca Hannah Holgersson durante una gran inauguracion en Estocolmo, donde varios cientos de representantes de bancos estaban invitados.  Cuando trabajaba en el proyecto intenté usar el mismo modelo cinemático / industrial que ya había desarrollado para los primeros Grim, pero esta vez agregué una parte hacia el final con doble bombo y varias tomas de riffs de guitarra heavy. Esto lo hizo sonar muy parecido al black metal, la canción se transformó de manera dramática en algo incontrolable y me quedé enganchado.

Mientras, naturalmente, usaba los medios necesarios para satisfacer a mi cliente, debí haber tomado la palabra “extraordinario” demasiado literal. Me quedé pensando, “que carajos, vamos a probar”. Lo peor que podía ocurrir era que pudiera ahuyentar a los pobres banqueros, asociando para siempre a la cultura sueca y escandinava con los demonios infernales y el ensordecedor Metal. Hicimos la canción con su gran final y la recepción que obtuvimos después del show fue extraordinaria. Desde ese momento en adelante, quedé completamente convencido sobre el acercamiento al metal más oscuro y me mantuve remezclando nuevas cosas hasta que finalmente decidí dejarlo todo atrás y comenzar a preparar Sanctified, hace tres años.

MiM – ¿Por qué decidiste finalmente reclutar a Maria Storck? Además de sus cualidades vocales se ve maravillosa con todos sus tatuajes y su elegancia, aunque tal vez solo tomaste en cuenta su voz, no su presencia. ¿Recuerdas el momento exacto en que pensaste “ella será mi cantante”?

CL – A pesar de tener algún entrenamiento vocal y experiencia sobre los escenarios -aunque últimamente era como pianista-, honestamente, nunca pensé hacer las partes vocales. Siempre me consideré solo el compositor. Estuve buscando un vocalista masculino durante un par de años antes que la producción final comenzara. Después de numerosas audiciones e intentos, y a pesar de que algunos de los candidatos eran realmente talentoso, ninguno de ellos tenía la voz que quería para el proyecto. Así que de alguna manera, a regañadientes, comencé a grabar las primeras frases de mis propias partes vocales al mismo tiempo que iba haciendo las orquestaciones sinfónicas, y vi que terminaban bastante bien, aunque sentía que aun faltaba algo.

Entonces ocurrió algo complicado. Según recuerdo, Maria Storck y yo fuimos presentados por un amigo común a principios de 2013. Le pregunté si podía darme una pequeña demostración antes que se sentará al piano, tocará algunas notas y comenzara a cantar. De manera instantánea quedé prendado del contraste en su voz, de la forma que ella podía ir desde una bella delicadeza hasta una agresiva suciedad, en una manera que en parte me recordaba a Janis Joplin, pero con una personalidad más feroz. Sin ninguna vacilación, consideré reclutarla para el proyecto y ella se sintió feliz de unirse. Aunque según María, nos conocimos varios años antes un día que ella tuvo una actuación en un bar local en Malmö. Ella declara que tiene testigos de que yo quedé pasmado por su actuación allí en aquel momento, y aparentemente le dije a un amigo que trabajaría con ella algún día, pero parece que lo he olvidado…Hmm.

Y sus tatuajes, bueno, son un agradable extra. Le hare llegar tus cumplidos.

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MiM – ¿Cuales son las diferencias entre Maria Storck y Maria Fontosh? Teniendo en cuenta que la señorita Fontosh es una aclamada cantante de ópera, ¿estuvo reacia a formar parte del proyecto en algún momento?

CL - Maria Storck es una de las principales vocalistas de The Grim. Maria Fontosh es una soprano operática que participa en la composición melodramática “Autumn Lovers” del CD Sanctified, donde vocaliza. Pienso que la diferencia entre ambas es bastante chocante y no creo que haya alguna similitud aparte de que ambas son cantantes, aunque de dos estilos completamente diferentes. 

Maria Fontosh es una de mis más queridas y antiguas amigas desde 1997, cuando nos conocimos como estudiantes en el Royal College of Music en Estocolmo. En cuanto a su vocalización, la recuerdo enfadada al inicio, diciendo que ella no sería sujeto de prueba de mi “macabro experimento musical” cuando leyó la partitura, aunque cambió completamente de idea cuando escuchó la mezcla final.  Pero te confiaré un secreto: esta grabación se hizo en el 2000 y de hecho fue más un experimento que algo serio. No solo eso, sino que fue hecho con un micrófono tan mierda que me tuve que pasar un día completo “aclarando” sonidos indeseados, cuando mezclé la canción a finales del 2013, hasta que el canto fue dejado completamente intacto. Por supuesto, habría sido más fácil ofrecerle a la señorita Fontosh un viaje hasta Malmö para regrabar la canción, pero realmente quería mantener aquella vieja versión que me trae dulces recuerdos del pasado. Además, a Carl le gusta hacer las cosas a lo difícil.

MiM – Cuando vi el trailer del disco, quedé impactado por el coro. ¿Dónde lo encontraste? Un trabajo sobresaliente.

CL – Está bien, este es un secreto que no compartiré contigo esta vez, jajaja. Pero sí, estoy de acuerdo en que ellos realmente lo lograron sacar adelante. Gracias por tus amables palabras, sin embargo, es una manera de encontrar la vibración correcta para una interacción creativa y el coro se merece mucho mayor crédito que el que merezco yo.
    
MiM – Fue inesperado que hicieras una versión de una canción de Nine Inch Nail. ¿por qué? ¿Qué hay de diferente en tu versión de “Sin”?

CL - Trent Reznor y Nine Inch Nails han sido uno de mis músicos favoritos desde los años 90. Por ejemplo, me recuerdo escuchando cosas como la Sinfonía número 6 de Tchaikovsky y a continuación el “Something I Can Never Have” del disco Pretty Hate Machine de NIN durante mis momentos más oscuros y sentirme alcanzado musicalmente cada vez que lo hacía. No necesito decir que la música de Trent llego a ser una gran inspiración para mi,  particularmente durante mis primeros años experimentando con nuevos sonidos. Yo fui educado a la manera clásica, pero fui rabioso, triste e incomprendido, y quería expresarlo de alguna manera. Quería que mi música sonara penetrante, industrial y electrónica, incluso brutal, pero también cinemáticamente bella como fondo de todo. Esto me llevó finalmente a The Grim y esa es la razón por la cual la versión que hice de “Sin” se siente más como un tributo a NIN que solo una versión.

El cambio más evidente es el tiempo más lento. Como es una versión de metal, quería esos acordes complejos y esos pesados silencios para realmente impactar junto a la orquesta y la electrónica. Sin embargo, melódicamente hablando, es esencialmente lo mismo.

MiM - ¿Cómo puedes mantener los detalles y la complejidad en las canciones¿ ¿Cómo las escribiste?

CL – Realmente no es tan duro, como sería si un carpintero lograra los detalles con sus herramientas. De toda la vida he trabajado con un programa llamado Cubase, en una Mac. Hay algunos softwares profesionales llamados DAW (Digital Audio Workstations) por ahí, mientras Cubase, Logic y Pro Tools son los más conocidos. Compongo la música, hago las grabaciones y la edición en mi propio estudio en Malmö, aunque ocasionalmente hago trabajo de campo si hay algo más complejo que sea necesario hacer.  
    
MiM - ¿Tienes algún plan de tocar en directo? Si así fuera, ¿cómo lo harías?

CL – Esto es un reto que requeriría una operación gigante para presentar a The Grim en directo de la manera que ha sido presentado. Aunque la respuesta corta es SI, tenemos firmes planes de salir en directo, pero primero debemos adivinar que nos depara el futuro. De alguna manera, estoy seguro que lo resolveremos.

MiM - El CD saldrá el 13 de noviembre. ¿Qué va a pasar a partir de ese día en las vidas de Carl y María?

CL - Primeramente, algunas vacaciones nos vendrían bien, posiblemente me quedaría durmiendo hasta que el próximo disco llegue a las tiendas, jajaja. En segundo lugar me mantendré haciendo giras promocionales, actualizando nuestro progreso en las redes sociales, y todo lo relacionado al proyecto. En tercer lugar tengo algunos planes frescos para el próximo álbum, y esta vez comenzaremos a grabar con mucho más tiempo, porque la última vez muchos asuntos fueron resueltos sobre la marcha. Además, no queremos dejarlos esperando durante otros tres años, ¿o sí?

MiM – Muchas gracias Carl, eres un músico muy talentoso y te deseamos lo mejor.

CL – De nada. Gracias a ti, Tony. Ciao

 ENGLISH VERSION

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I´ve been experimenting with the music during a pretty large part of my life, while working on other projects.

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MiM - Hello Carl, thank you for your time. Would you like to introduce yourself to the people who don´t know you and your band: The Grim? By the way, is it a band or a project?

CL - Hey Tony, the pleasure is all mine. My name is Carl Lofvenhamn, I am your humble composer and the producer of The Grim. It´s actually very tempting to call it an ”eternity project” since it has been quite a long ride from the initial start around sixteen years ago when the first track was written. But I would essentially call it a ”Metal Duo” as it mainly involves my singer Maria Storck and me. Plus the fact that projects tend to have limited lifetimes, why I can assure you that we have no plans on jumping ship anytime soon. That is if we don´t hit an ice berg or something.

MiM - On November 13th you will release your CD-album, Sanctified. How long did it take to record and produce the music?
CL - Well, as for the album, it took around three years to get everything set. But as I mentioned before, the tracks themselves have a longer history, some of them as far back as 1999. ”The Sanctuary” which I wrote during the autumn of ´99, was indeed the first song to receive an ”unofficial Grim-stamp of approval” from myself after I remixed it later on. There were some discussion about changing the chorus ”we´re in the Sanctuary, in the year of two thousand A.D.” prior to the final recordings, but it was eventually decided that it should be kept for artistic and nostalgic reasons.
    
MiM - Can you tell us more about the concept of Cinematic Metal Purified? What are the main differences between the Cinematic Metal created by Rhapsody more than a decade ago and your new term?

CL - While I certainly respect the great works of Luca Turilli and Alex Staropoli, I think there are several key factors that makes the sound of The Grim a whole lot different compared to Rhapsody of Fire. When talking about the sheer foundation of the music, I believe that Rhapsody uses symphonic power metal with a medieval fantasy setting as its solid ground and further develops it inside a cinematic soundscape, with strong classical influences like Baroque. The Grim on the other hand, proceeds from the ground up composition of a typical cinematic score, often with eerie characteristics influenced by blockbuster movies such as ”The Dark Knight Trilogy” along with a more industrial soundscape. Then comes the metal part, and instead of being maintained throughout the whole track in different constellations, it gets split up and only used as a repetitive kickass effect adding to the cinematic tension, sometimes even swiftly visiting the dark lands of black metal. Also, there are no guitar solos in The Grim, and never will be. Finally everything gets tweaked to fit the more recognized form of a song, where the verses and choruses join the mix. For us, for me, that is ”Cinematic Metal Purified” in a nutshell. But of course, that´s just our opinion.

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MiM - In our review, The Grim is compared with Lacrimosa. (Two singers, some German influences, dark sound…) What do you think about it?

CL - I can understand why such a comparison was made since we probably have a few elements in common, though the most obvious one being a man and a woman in a duo with gothic surroundings. We also share the title ”Saffire” on one of our tracks, though they are spelled differently. Other than that, I wouldn´t personally vote for a crystal clear resemblance.

MiM - You were a long time composer for different TV shows and commercials, symphonic intros for Swedish bands and a choral war symphony in one movement. What makes you form part of a new band / project? Why?

CL - In my world, The Grim isn´t exactly new due to the fact that I've been experimenting with the music and sound characteristics now and then during a pretty large part of my life, while working on other projects.. It´s like an old love/hate relationship, sort of. However, I reached some kind of breaking point back in 2005 when I was asked to compose an ”extraordinary” version of an old Scandinavian folk song called ”Jag Vet en Dejlig Rosa” which means ”I Know Of a Lovely Rose”. It was scheduled to be performed live by Swedish soprano Hannah Holgersson during a big kickoff in Stockholm, where several hundreds of bank representatives from around the world were invited. When working on this project I tried using the same cinematic/industrial rock modeling that I had been developing for the early Grim, but this time added a part towards the end with double bass drum kicks and several takes on heavy rhythm guitars. This made it sound a lot like black metal, the track dramatically transformed into something almost uncontrollable and I was hooked.

While naturally taking the means necessary to satisfy my client, I may have taken the word ”extraordinary” a bit too literally. But then I figured ”what the hell, let´s try it out”. The worst thing that could happen was that I would scare the poor bankers off, forever associating Sweden and Scandinavian culture with hellish demons, nightmares and deafening metal music. But it actually became the grand finale in the song and the reception we got after the show was astonishing. From that point onward, I was completely sold on the darker metal approach and kept remixing stuff and trying new things until I finally decided to let it all out and started preparing for Sanctified, three years ago.

MiM - Why did you finally decide to recruit Maria Storck? Apart from her vocal qualities, she looks like amazing with all of these tattoos and elegance, but maybe you only took account in her voice, not her presence. Do you remember the exact moment you thought, “That’s my singer”?

CL - Despite having some vocal training and stage experience, though the latter mainly as a pianist, I honestly never intended to do the lead vocals as I always considered myself to be just a composer. So I had been on the lookout for a male singer during a couple of years before the final production kicked off. After numerous auditions and attempts, and despite the fact that some of the candidates were really talented, none of them had the voice I wanted for the project.

So I somewhat reluctantly started recording the first phrases with my own vocals, in pace with doing the last round of symphonic orchestrations, and it actually turned out pretty well. But I still felt that something was missing.

Then it gets a bit tricky, since according to me, Maria Storck and I were introduced through a mutual friend in early 2013. I asked if she could give me a short demonstration, before she sat down in front of the piano, played a few chords and started singing. I instantly fell in love with the contrast in her voice, where she would go from beautifully smooth to aggressively grimy, in a way that at least partly reminded me of Janis Joplin, but with a more fierce character. So without any hesitation, I considered her recruited for the project and she was happy to join. Though according to Maria, we actually met several years before, when she had a gig at a local bar in Malmö. She claims she has witnesses who can verify that I was blown away by her performance there and then, and apparently I told a friend that I would work with her someday. But I seem to have forgotten about it… Hmm.
As for her tattoos, well that´s a nice bonus. I´ll forward your compliment to her.

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MiM - What are the differences between Maria Storck and Maria Fontosh? Are there some similarities? Taking account Ms Fontosh is an acclaimed opera     singer. Was she reluctant to form part of the recording at least once?

CL - Maria Storck is one of the lead singers in The Grim. Maria Fontosh is an opera soprano featured on the melodramatic track ”Autumn Lovers” on Sanctified, where she performs a vocalise theme. I think it´s safe to say that the difference is quite striking and I don´t think there are any similarities between them other than that they are both singers, in two completely different genres.

Maria Fontosh is one of my dearest and oldest friends going back all the way to 1997, when we first met as students at the Royal College of Music in Stockholm. As for her vocalise part, I remember her getting angry at first, saying she wouldn´t be a test subject to my ”morbid music experiment” as she read the score. Though she totally changed her mind when listening to the final mix. But I´ll let you in on a secret: That particular recording was made back in 2000, and it actually was more of an experiment than anything serious. Not only that, it was done with such a crappy mic that I had to spend like one whole day on just ”washing” it from all the unwanted artifacts when mixing the track in late 2013, though the actual singing was left completely intact. Of course it would have been easier to offer Ms Fontosh a ride down to Malmö and re-record it, but I really wanted to keep that old version since it holds a sweet memory from the years of the past. Besides, Carl likes to do things the hard way.

MiM - When I saw the album trailer I was shocked by the choir. Where did you find them? An astonishing work.

CL - Ok now, that is a secret I sadly won´t share with you this time, haha. But yes, I agree that they really managed to pull it off. Thanks for your kind words, however it´s just a matter of finding the right vibe for a creative interaction and I think the choir deserves the cred a lot more than I do.
    
MiM - It was simply unexpected that you would cover a NIN song. Why? What are the main changes between the original “Sin” and your version?

CL - Trent Reznor and Nine Inch Nails has been one of my favorite artists since the 90s. For example, I remember listening to things like Tchaikovsky´s 6th symphony along with ”Something I Can Never Have” from Pretty Hate Machine by NIN during my darker moments and it kept touching me musically every single time. Needless to say Trent´s music became a huge inspiration to me, particularly during those first years of experimenting with new sounds. I was classically educated, but I was angry, sad and misunderstood and I wanted to express it somehow. I wanted my music to sound harsh, industrial and electronic, even brutal, but still cinematically beautiful underneath. This would eventually lead to The Grim and that´s why the version I made of ”Sin” feels more like a tribute to NIN than just a cover track.

I´d say the most obvious change is the much slower tempo. Since it is a metal version, I wanted those fat chords and heavy palm mutes to really kick in, along with the orchestra and electronics. However, melodically it is essentially the same.



MiM - How can you keep track of everything and maintain the complexity in these songs? How did you write it?

CL - It really isn´t any harder than it is for a carpenter to keep track of his tools. Since way back, I´ve been working in a program called Cubase, on Mac. There are several professional DAW´s (Digital Audio Workstations) out there, while Cubase, Logic and Pro Tools are the most well known. I mostly do the composing, recording and all the editing in my own studio in Malmö, but occasionally I hit the field if there is something more complex to be done.
    
MiM - Do you have any plans of playing the music from the album live? In that case, how?

CL - This is quite a challenging question as it would require a massive operation to present The Grim on stage the way it is meant to be presented. Though I´ll make the answer short by saying; yes, we definitely have plans on going live, but first I guess we´ll have to see what the future might hold. Either way I´m sure we´ll work something out.

MiM - The CD will be released on November the 13th. What is going to happen from this day on in the life of Carl and Maria?

CL - Firstly, some kind of vacation would be nice, but I can probably keep dreaming about that until the next album hits the stores, haha. Secondly, we´ll keep it going with promotion tours, updating our progress on social medias and all that there is to it. Thirdly, I´ve got some really cool plans for the next album, and this time we´ll start recording at a much earlier stage as many issues were solved along the way last time around. Besides, we wouldn´t want you to keep waiting for another three years now, would we.

MiM - Thank you very much Carl, you are so talented and we wish you the best.

CL - You´re welcome. Thank you Tony. Ciao.

Categoría: Entrevistas

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