Entrevistamos a los RIOT V, momentos antes de su actuación en Bilbao, como parte del Tour junto a Primal Fear. Hablamos con el vocalista Todd Michael Hall y el guitarra Mike Flyntz.
Transcripción: Felix E. Varela
Traducción: Juan E. Paz
En primer lugar, un placer conoceros. ¿Cómo han sido los conciertos en Barcelona y Madrid?
Todd Michael Hall: Oh, han estado geniales. En realidad, las audiencias españolas estuvieron maravillosas. Una de las más grandes y sin duda de las más ruidosas, muy enérgicas para ambas bandas.
¿Muchas personas?
TMH: Sí, creo que anoche eran más de 450, eso dijeron, así que fue una buena multitud, y pensamos que eran ruidosos para nosotros, y luego con Primal Fear fueron aún más fuertes, así que ...
El nuevo álbum 'The Armor of Life' es brutal, os felicito, suena genial. ¿Cómo ha ido el proceso de concepción del álbum?
TMH: Sabes, pensé esto, ya sabes, mirando el último álbum, ya sabes, podría parecer un poco como que salió muy fácil, sentí que este era un poco más de trabajo, sabes, realmente trabajamos en muchas canciones, escribí letras, algunas de ellas escribí más de una versión, pero escribí y trabajé en más de 22-23 canciones, ya sabes, en diferentes versiones, algunas de ellas, pero, uhmm, ... pusimos mucho esfuerzo, porque queríamos asegurarnos de que fuera una buena continuación del último álbum, así que ... diría que fue ... ya sabes, lo intentamos.
¿Cómo definirías este nuevo álbum?
TMH: Hmmm ... No sé. ¿Qué piensas? ¿Thundersteel moderno? ¿Cómo definirías este álbum en una frase?
Mike Flyntz: ¿En una palabra? ¡Jaja! ¡Heavy!
TMH: En cierto modo creo que sí ... Quiero decir, hay algunos elementos de Thundersteel que no están ahí, creo que la mezcla es un poco más moderna, creo que definitivamente hay algunos elementos de 'Thundersteel' que están ahí, no creo que todas las canciones coincidan de esa manera, creo que lo que buscamos en cada álbum, Riot tiene un extenso legado de música y Riot no siempre ha sido rápido y heavy, ha habido mucha variación, mucha melodía y cosas diferentes, así que tratamos de mezclarlo todo en el álbum, así que no es lo mismo.
Es un disco muy variado. Me encantan las canciones como: "Victory", "Messiah" o "Angel's Thunder, Devil's Reign". ¿Qué nos puedes contar de ellas?
TMH: Sabes, Danny escribe mucho material, yo también escribo muchas letras, y Mike también escribe música, cuando escuchas “Victory” y “Angel's Thunder, Devil's Reign", esas son dos canciones donde Danny escribió la música y las letras, así que eran un poco su motivación. ¿Cuál fue la otra canción que mencionas? Oh, “Messiah”. “Messiah” es otro para el que Danny escribió la música, pero yo sí escribí la letra de esa canción. Sabes, creo que para este álbum a veces la gente habla de que tenían este concepto para todo el álbum, pero realmente no lo hicimos. Los tomamos un poco como a base de canciones individuales y luego asumimos que, dado que es la misma banda, encajaría como uno, un poco un paquete, pero realmente no había un concepto general para el álbum. Terminamos llamando al álbum 'The Armor of Life' porque sentíamos que era una declaración fuerte, pero también podría ayudarnos, podríamos crear un diseño de portada de álbum genial, ya sabes, basado en esa frase también, así que...
¿Podrías darnos una visión más interna de las letras de este álbum?
TMH: Bueno, creo que líricamente, Riot por mucho tiempo ha sido una banda muy positiva, quiero decir, si vuelves a 1977 y miras la canción "Warrior", la frase es [canta] "Shine on ...", para mí "Shine on" es una afirmación muy positiva, así que creo que sé desde mi punto de vista, escribí muchas letras, y trato de mantener esa vibra positiva y creo que esa es la mayoría de los mensajes, hay problemas en la vida y solo tratamos de mantenernos positivos y elevarnos por encima de eso, realmente.
¿Qué bandas jóvenes te gustan?
TMH: Esa es una pregunta difícil, no sé si quieren participar, para mí, tengo una vida muy ocupada, y no paso mucho tiempo escuchando a otras bandas, solo porque cuando lo hago tener tiempo para la música es como, mío, así que es muy difícil para mí, tengo que disculparme por eso, no sé, ¿tienes alguna banda más joven en la que estéis interesados, por ejemplo...?
MF: No, no la verdad.
¿Encuentras diferencias entre los Estados Unidos y Europa cuando viajas y conoces a los fans?
TMH: Creo que hay un elemento de heavy metal que nos une a todos y sé que suena un poco... podríamos decir banal o cursi, en los Estados Unidos, pero creo que es cierto, en general, las personas que son fanáticos de la vieja escuela del metal solo son gente amable y agradable, y en todas partes. Parece que aquí en Europa es un poco más de estilo de vida, realmente aman el metal y tienen sus chalecos con los parches, y cantan fuerte y salen para los shows, creo que esa sería la principal diferencia para mí. Es más como un estilo de vida aquí en Europa, muchas personas simplemente lo esconden tal vez durante el día, dedicados a sus negocios y van a trabajar, y luego en la noche se ponen el cuero y ... ya sabes, no sé, pero esa sería mi diferencia, supongo.
En estos tiempos de internet y Spotify, es más difícil mantener el concepto de álbum, pero creo que los fanáticos del metal son más fieles en ese sentido a medida que los ves. ¿Qué desafíos plantean estos tiempos que corren tan rápido?
TMH: Creo que el mayor desafío que veo, pienso en Def Leppard, hace muchos años, tuvieron siete éxitos entre los 40 mejores de un álbum, lanzaron una canción y uno o dos meses más tarde lanzaron una nueva canción y un mes o dos más tarde otra canción ... nos encontramos con que todo se mueve tan rápido ahora, lanzaríamos un video y obtendríamos dos o tres mil vistas y tú lanzas otro video y sabes, un par o dos, tres semanas más tarde y tendrá cien mil vistas y es como si tu álbum se fuera rápido, ya sabes. Antes se podía publicar un álbum y una gira por un año, hablar sobre él y promocionarlo. Hoy en día parece que el ciclo del álbum es tan rápido, sacas uno nuevo y al momento todos listos para algo nuevo. Sí, todo es rápido.
Más de 40 años de carrera se dicen pronto. ¿Qué guardas de esos primeros años y qué se perdió en el camino?
TMH: yo estaba en la escuela secundaria. Mejor uno responde a eso. ¿Qué guardas... cuáles son tus primeros recuerdos de la banda, cómo entraste en la banda?
MF: Me uní a la banda en 1989, por primera vez en Japón. Era más como una gran escena, como saben, el heavy metal estaba más en boga, ahora es muy underground, me parece, al menos la música que tocamos. Estábamos en Sony Records, una importante empresa de recreación, todavía existía MTV, había videos, había un mercado completamente diferente en ese entonces, y podrías ganar un poco más de dinero, ahora es imposible ganar dinero, es imposible en... al menos en lo que nosotros... en heavy metal. En aquel entonces, el heavy metal se parecía más a la música pop, donde había televisión, videos. Ha cambiado, ahora parece que es más underground. Cuando me uní, quiero decir, recibimos mucho dinero de la compañía de grabación, aún no ganamos mucho dinero, pero sí mucho más, ahora es casi imposible. Esa es la mayor diferencia, no hay manera de ganar dinero, quiero decir, de las ventas de discos no se ve nada de dinero, todos giran, ganan dinero, pero hay tantas bandas, es decir, estamos ganando menos dinero en la carretera.
Al menos tocas en grandes escenarios como este. Es una batalla
TMH: Creo que eso fue parte... tocar con Primal Fear fue bueno para nosotros, Primal Fear ha estado bien establecido durante 20 años, y solo estamos tratando de hacerlo, un poco de Riot tuvo sus altibajos, solo estamos tratando de ser coherentes con la banda y también tocar en frente de más personas, solo exponer a la banda a más personas, así que sí, es bueno un poco lo que somos.
MF: Cuando salimos en 1981, estaban de gira con Black Sabbath, con Rainbow, con Rush, tocábamos en arenas ante15000 personas, sí, las cosas han cambiado y ahora estás contento de estar tocando para 400-500 personas. Así que eso te muestra la diferencia, así es como nuestra carrera creció y descendió, estamos contentos de que aún nos consideren, aún sacamos buena música y nos gusta ser como una nueva banda y no solo una vieja banda que sólo sigue tocando.
¿Dijiste que el punto más alto de la carrera de Riot fue ThunderSteel?
MF: Bueno, incluso entonces, no eran Riot no era. Hice la primera gira de 'Thundersteel' en Japón, y fue agradable, tal vez 2000-2500 asientos, pero no fue de 15000 plazas hasta 1981
TMH: Sí, pero estabas en el primer puesto con ‘Thundersteel’. Sí, básicamente creo que hay dos de los grandes álbumes, ‘Fire Down Under’ y ‘Thundersteel’, son una especie de los dos... y si piensas en Riot como una banda de power metal, ‘Thundersteel es tu álbum más grande, pero para mucha gente, especialmente en los Estados Unidos y en partes de… Quiero decir, especialmente en Inglaterra y todo eso, realmente aman a ‘Fire Down Under’.
¿Tienes algún equipo que te acompañe desde el inicio de la banda o durante muchos años?
TMH: Ah, sí, el amplificador original con el que Mark Reale grabó... ¿qué álbum fue ese? ‘Fire Down Under’.
MF: Sí, tengo dos amplificadores de ‘Fire Down Under’...
TMH: Amplificadores...
MF: Él usó dos amplificadores en él, así que tengo esos...
TMH: Y Danny tiene la guitarra acústica que se tocó en "Bloodstreets" de ‘Thundersteel’.
¿Todavía te sientes nervioso antes de subir al escenario?
MF: ¿Nervioso? No. Solo emocionado [risas]
TMH: Listo para salir.
MF: Sólo estoy nerviosa por ir al baño [risas]. Esa es la única cosa por la que estoy nervioso... [Risas] Tengo que orinar... Todos hacemos "pissss”...
Has estado más veces en nuestro país, ¿cuál fue la mejor?
TMH: El desafío que tienes con una pregunta cómo esta es que el programa es mejor por diferentes motivos, ¿sabes? Cuando tienes un club más pequeño que tiene capacidad para 300-400 personas y está agotado, lleno, hasta el final, y estás cantando, es muy íntimo y están ahí, puedes tocarlos, eso para mí es una show divertido, pero cuando tocas el Barcelona Rock Fest, sales después de Judas Priest, y abres con “Thundersteel” y mantienes a toda esa gente allí, y ellos se quedan, se sientan y te escuchan, y dicen "hey”, ¿qué es esto? ”¡También es un maldito momento mágico!
MF: alguien ayer me dijo que cuando hicimos eso, algunas de las personas que iban a Judas Priest empezaron a alejarse y luego escucharon a “Thundersteel” y ellos estaban "ja!" Y ellos regresaron y nos vieron.
TMH: Sí, mantuvimos una gran parte de esa multitud, fue increíble.
MF: Ese fue uno de nuestros mejores shows, en España...
TMH: "Porque tocamos ante no sé cuántas personas, 15-20000 personas, quiero decir, fue un gran concierto".
MF: Un concierto que nunca olvidaremos.
JR: ¿Algún mensaje para tus fans en España?
TMH: Oh, hombre, que les agradecemos el apoyo. Cuando venimos aquí, sentimos el amor de los fans, y eso es lo que nos hace volver, ya sabes, no estamos haciendo esto porque hay un gran cheque de pago, es solo porque amamos la música y cuando los fans nos traen aquí... quiero decir, solo estamos aquí porque los fans nos traen aquí, así que solo queremos agradecerles por el apoyo a través de todos los años y cuando estamos ahí afuera y ellos cantan, esto calienta nuestros corazones y eso es todo. Lo que nos hace seguir adelante, así que gracias!
Line-up: |
RIOT V Online:
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First of all, nice to meet you. How have been the concerts in Barcelona and Madrid?
Todd Michael Hall: Oh, they’ve been great. Actually, the Spanish crowds were wonderful. Some of the biggest crowds and certainly the loudest crowds, very energetic for both bands.
Many people?
TMH: Yeah, I think last night was over 450, they said, so that was a pretty good crowd, and we thought they were loud for us, and then Primal Fear came out and they were even louder, so…
The new album is brutal, I congratulate you, it sounds great. How has the process of conception of the album gone?
TMH: You know, I thought this, you know, looking at the last album, you know, it might seem that one kind of came together really easy, I felt like this one was a little more work, you know, we actually worked on a lot of songs, I wrote lyrics, some of the songs I wrote more than one set of lyrics, but I wrote and worked on over 22-23 songs, you know, in different versions, some of them, but, uhmm, so… we put a lot of effort in, because we wanted to make sure it was a good strong follow up to the last album, so… I’d say it was… you know, we tried hard.
How would you define this new album?
TMH: Hmmm… I don’t know. What do you think? Modern day Thunder Steel? How would you define this album in one sentence?
Mike Flyntz: In one word? Haha! Heavy!
TMH: In some ways I think so… I mean, there are some elements of Thundersteel that’s not there, I think that the mix is quite a bit more of a modern mix, I think that there are definitely some elements of Thunder Steel that are there, I don’t think every song matches up that way, I think what we go for in every album, Riot has a long legacy of music and Riot hasn’t always been just fast and heavy, there has been a lot of variation, a lot of melody and different things, so we tried to mix it up on the album, so it’s not all the same.
It is a very varied album. I love songs like: “Victory“, “Messiah” or “Angel's Thunder, Devil's Reign”. What can you tell us about them?
TMH: You know, Danny writes a lot of material, I write a lot of lyrics too, and Mike writes music as well, when you look at "Victory" and "Angel’s Thunder,, Devil's Reign” those are two songs where Danny wrote the music and the lyrics, so they were kinda his motivation. What was the other song you mention? Oh, "Messiah". "Messiah" is another one that Danny wrote the music for but I did write the lyrics for that one. You know, I think for the album sometimes people will talk about that they had this concept for the whole album, but we really didn’t. We kinda took them on an individual song basis and then just assumed that because it’s the same band playing up there it would fit together as one, one kinda package, but there was not really an overall concept for the album, I think for Armor… we ended up calling the album The Armor of Life because we felt like it was a strong statement but also it could help us, we could come up with a cool album cover design, you know, based on that phrase also, so…
Could you give us a more inside view on the lyrics of this album?
TMH: Well, I think lyrically, Riot for the longest time has been a pretty positive band, I mean, if you go back to 1977 and you look at the song Warrior, the phrase is [sings] “Shine on…”, to me “shine on” is a very positive statement, so I think I know from me lyrically, I wrote a lot of lyrics, and I try to keep on that positive vibe and I think that’s really most of the messages, there are struggles in live and we just try to stay positive and rise above it, really.
What young bands do you like?
TMH: That’s a tough one, I don’t know if you guys wanna throw any in, for me, I have a very busy life, and I don’t spend a lot of time listening to other bands, just because when I do have time for music it’s like, my own, so it’s really hard for me, I have to apologize for that, I don’t know do you have any younger bands you guys are into, for instance…?
MF: No, we are not.
Do you find differences between the United States and Europe when you travel and meet the fans?
TMH: I think there’s an element of heavy metal that unites us all and I know that sounds a little… we might say corny or cheesy, in the US, but I think it’s true, in general, people that are fans of this old school metal they’re just friendly nice people, and everywhere. It does seem over here in Europe it’s a little more lifestyle, they really love the metal and they got their vests with the patches, and they sing loud and come out for the shows, I think that would probably be the main difference for me… it’s more of a lifestyle here in Europe, you know, a lot of people are just hiding it maybe during the day, they’re all business and going to work, and then at night they throw they leather on and… you know, I don’t know, but that would be my difference, I guess.
In these times of internet and Spotify it is more difficult to maintain the concept of album, but I think metal fans are more faithful in that sense as you see them. What challenges pose these times that run so fast?
TMH: I think that the biggest challenge that I see, I think back to Def Leppard, many many years ago they had like seven top 40 hit out of an album they released a song and a month or two later they released a new song and a month or two later another song… we find this everything moves so quickly now, we would release a video and that would get two or three thousand views and you release another video and you know, a couple or two, three weeks later and you’ll get a hundred thousand views and it’s like your album is like “woop!” and gone, you know. It used to be you could put out an album and tour for a year and talk about it and promote it. Nowadays it seems that that album cycle is so fast, you come out with it and it’s like “OK. Woon!” and everybody’s ready for something new. Yeah, everything is fast.
More than 40 years of career is said soon. What do you keep from those early years and what was lost along the way?
TMH: I was in high school. Better one answers that. What do you keep… what are your earliest memories of the band, you getting in the band?
MF: I joined the band in 1989, for the first time in Japan. It was more of a big scene, as you know, heavy metal was more in the mainstream, now it’s very underground, it seems to me, at least the music we play. We were on Sony Records, a major rec company, there was still MTV, there was videos, there was a whole different market back then, and you could make a little more money, now it’s impossible to make money, it’s impossible in… at least in what we… in heavy metal. Back then heavy metal was more like pop music, where there was TV, videos… It’s changed, now it seems like it’s more underground. When I joined, I mean, we got a lot of money from the rec company, we still didn’t make that much money but a lot more, now it’s almost impissible. That’s the biggest difference, there’s no way to make money, I mean, from record sales you don’t see any money, everybody tours, to make money, but there’s so many shows, I mean, we’re making less money on the road.
At least you play in big venues like this one. It’s a battle.
TMH: I think that was part… to go out with Primal Fear it was good for us, Primal Fear has been well established for 20 years, and we’re just trying to, Riot’s kinda had its ups and downs, in fits and starts, we’re just trying to be consistent with the band and also get out there in front of more people, just expose the band to more people, so yeah, it’s nice kinda what we’re…
MF: When we came out in 1981 they were touring with Black Sabbath, with Rainbow, touring with Rush, they were doing arenas… 15000s… yeah, things have changed and now you’re just happy to be playing for 400-500 people, so that kinda shows you the difference, that’s how our career grew up and down, we are happy we’re still considered new, we put out good music still and we just like to be just like a new band and not just an old band that just keeps on playing.
You said that the highest point of Riot’s career was Thundersteel?
MF: Well, even then, they weren’t Riot wasn’t… I did the first Thundersteel tour in Japan, and it was nice, maybe 2000-2500 seats, but it wasn’t 15000 seaters. In 1981…
TMH: Yeah, but you were headlining with Thundersteel. Yeah, basically I think there’s really two out of the big albums, Fire Down Under and Thundersteel, are kind of the two… and if you’re thinking of Riot as more of a power metal band then that was it, Thundersteel is you bigger album, but for a lot of people especially in the US and in parts of… I mean, especially England and all that, they really love Fire Down Under.
Do you have any equipment that accompanies you since the beginning of the band or for many years?
TMH: Oh, yeah, the original amp that Mark Reale recorded… which album was that? 'Fire Down Under'.
MF: Yes, I have two amplifiers from 'Fire Down Under'…
TMH: Ampheads…
MF: He used two amplifiers on it, so I have those…
TMH: And Danny has the acoustic guitar that was played on “…Bloodstreets” from Thundersteel.
Are you still feeling nervous before hitting the stage?
MF: Nervous? No. Just excited [laughs]
TMH: Ready to go.
MF: Just nervous about going to the bathroom [laughs]. That’s the only thing I am nervous about… [laughs] I gotta pee… We all go “pssss”…
You have been more times in our country, which one was the best? I don’t remember. I remember, of course, the last time…
TMH: The challenge you have with a question like is that the show are better for different reasons, you know? When you have a smaller club that holds 300-400 people and it’s sold out, packed, all the way, and you’re singing along it’s so close an intimate and they are right there, you can touch them, that to me is a fun show, but then when you play Barcelona Rock Fest, and you go out after Judas Priest, and you open up with ThunderSteel and you keep all those people there, and they stay and sit and listen to you, and you say “hey, what is this?” That’s a pretty damn magical moment too!
MF: Somebody yesterday told me that when we did that some of the people out to Judas Priest started to walk away and then they heard Thundersteel and they were “ha!” and they returned and they watched us.
TMH: Yeah, we kept a major part of that crowd, it was amazing.
MF: That was one of our best shows, in Spain…
TMH: ‘Cause we played for I don’t know how many people, 15-20000 people, I mean, it was a big show.
MF: A show that we will never forget.
Any message for your fans in Spain?
TMH: Oh, man, that we thank them for the support. When we come here we feel the love of the fans, and that’s what brings us back, you know, we’re nt doing this because there’s a big paycheck in it, it’s just ‘cause we love the music and when the fans bring us here… I mean, we’re only here because the fans bring us here, so we just want to thank them for the support through all the years and when we are out there and they’re singing along it just warms our hearts and that’s what makes us keep going, so… gracias!