"Este nuevo álbum es más aventurero"
La banda británica de Heavy Metal/Doom Damnation’s Hammer lanza su nuevo álbum 'Into The Silent Nebula', donde cuentan con invitados de alto perfil como Fenriz de Darkthrone, Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) y Sakis de Rotting Christ. Está disponible desde el 15 de septiembre a través de Massacre Records. Excelente oportunidad para que Made in Metal converse con Tim Preston, guitarra y voz, para conocer todo sobre el álbum y la historia de la banda.
MiM: Sois una banda con algunos años en la escena del metal. ¿Cómo surgió la idea de crear la banda? ¿Cuál es el concepto detrás de la propuesta musical?
DH: Había estado en bandas antes de Damnation's Hammer, en particular Dearly Beheaded, que lanzó un par de álbumes en Music For Nations a finales de los 90. Avance rápido hasta 2007, no estaba en una banda en ese momento, fui a ver a los reformados Celtic Frost, abrieron su set con "Procreation Of The Wicked", sin embargo, lo tocaron deliberadamente lento y sonó inmenso. En ese momento pensé para mis adentros que ese es exactamente el estilo que quiero tocar, metal cargado de doom de ritmo medio con una arboleda. Así que sí, la idea original de Damnation's Hammer era sonar lo más parecido posible a Celtic Frost. Sin embargo, pronto descubrí cuando comencé a escribir que no siempre es fácil emular el estilo de otra persona, así que dejé que la música surgiera de una manera más natural y desarrollé mi propio estilo. Encontrar a los chicos adecuados con quienes tocar también tomó mucho tiempo, fue solo cuando conocí a Ady (guitarra solista) y Gary (batería) en 2014 que realmente nos convertimos en una banda real que podía centrarse en grabar y tocar en vivo. Grabamos y lanzamos por nuestra cuenta el álbum "Unseen Planets, Deadly Spheres" en 2017, que luego fue recogido por Massacre Records y lanzado oficialmente por ellos en febrero de 2019.
MiM: “Into The Silent Nebula” (Massacre Records, 2023) tiene un sonido denso y pesado. ¿Qué puedes contarme sobre este álbum? ¿Cómo fue el proceso de grabación y producción? ¿Cómo fue trabajar con Mark Mynett?
DH: Es muy fácil trabajar con Mark, nos conocemos desde hace unos 27 años. Estaba en una banda llamada Kill2This que estuvo de gira con Dearly Beheaded hace tiempo, 1996 jaja. Le apasiona mucho lograr los tonos correctos que complementen las canciones de la banda. Grabamos “Into The Silent Nebula” de la misma manera que lo hicimos con “Unseen Planets Deadly Spheres”. El baterista Gary y yo tocamos juntos en vivo en el estudio para tocar la batería, una vez que estamos contentos con la interpretación, Ady y yo grabamos las guitarras de verdad, luego grabamos el bajo y finalmente las voces.
MiM: Este álbum cuenta con invitados especiales. ¿Cómo surgió la idea?
DH: Conozco a Aaron de My Dying Bride desde hace bastantes años y le gustaba mucho nuestro álbum “Unseen Planets”, y también viene a vernos en vivo cuando puede hacerlo. Entonces, cuando le dije que estábamos grabando un nuevo álbum, nos preguntó si podía aparecer en él de alguna forma u otra, ya sea cantando o haciendo una parte hablada. Obviamente teníamos que encontrar algo que hacer para él ¡jaja! Hace una breve palabra hablada que conduce a la sección intermedia del tema que abre el álbum, “Sutter Cane”. Fue una situación similar con Sakis de Rotting Christ, lo conocí varias veces mientras trabajaba para la compañía de mercancías que imprime camisetas para Rotting Christ, le di una copia de "Unseen Planets" y a él también le gustó mucho y nuevamente me preguntó si podía aparecer en “Into The Silent Nebula”. Hace la palabra hablada en una de las pistas, y también funciona muy bien con su acento griego. La contribución de Fenriz surgió de manera ligeramente diferente: la canción “Outpost 31” trata sobre la película de 1982 The Thing. Si no estás familiarizado con la película, comienza con dos noruegos en un helicóptero disparando a un perro, aterrizan en la base estadounidense – Outpost 31 – y gritan una advertencia en noruego a los estadounidenses. Traté con Fenriz sólo por correo electrónico, nuevamente a través de la empresa de mercancías. Le envié un correo electrónico para explicarle que estaba en una banda llamada Damnation's Hammer y que estábamos buscando a un noruego para grabar algunos diálogos para nosotros. A las pocas horas me envió un correo electrónico con su contribución, lo cual fue extremadamente amable de su parte.
MiM: El segundo álbum de la banda, "Unseen Planets, Deadly Spheres", fue lanzado por Massacre Records en 2019 y obtuvo excelentes críticas. ¿Qué diferencias y similitudes crees que encuentran este álbum y "Into The Silent Nebula"?
DH: Definitivamente siento que “Into The Silent Nebula” es un paso adelante para nosotros, el estilo de composición de la canción es el mismo así que obviamente se puede decir que esto sigue siendo Damnation's Hammer, sin embargo, este nuevo álbum es más aventurero que “Unseen Planets”, por ejemplo. tiene un 'compañero' para la canción principal, llamada simplemente “The Silent Nebula”, que es una melodía de blues relajada tocada con una guitarra limpia en su mayor parte. Por cierto, es esta pista la que presenta la contribución de Sakis. Una vez más, “Outpost 31” es una versión ligeramente diferente del sonido Damnation’s Hammer, supongo que tiene una sensación casi NWOBHM. Todo esto es orgánico, no me propongo crear un estilo o sonido determinado, lo entenderás si los riffs suenan bien.
MiM: En agosto de 2019, Damnation's Hammer actuó en Bloodstock Open Air en el prestigioso Sophie Lancaster Stage con excelentes críticas. ¿Cómo recuerdas esa actualización? Cuando la banda toca ¿qué ofrecen al público? ¿Cómo es un concierto de Damnation's Hammer?
DH: Sí, tuvimos excelentes críticas por parte de Bloodstock. Recuerdo que uno decía que éramos la banda más pesada y compacta en el escenario de Sophie Lancaster. Es un cumplido que seguramente aceptaré. Fue un gran día; Es el escenario más grande en el que hemos actuado hasta la fecha. ¡Ojalá la buena gente de Bloodstock nos tenga de nuevo el año que viene!
Siempre presentamos a la banda de manera profesional cuando tocamos en vivo para realizar una gran actuación. Siempre "vestimos" el escenario con el uso de mallas y telones de fondo para que luzca genial.
MiM: Normalmente, cuando sacas un nuevo disco, lo normal que puedes hacer después es salir de gira. ¿Qué planes tenéis para promocionar este disco?
DH: Para ser honesto, es difícil conseguir conciertos decentes aquí en el Reino Unido, aunque probablemente sea lo mismo en todas partes jaja, tendremos un evento de lanzamiento del álbum el 15 de septiembre, el día en que se lanza. Estamos programando algunos shows para principios del próximo año y esperamos llegar a Europa el próximo verano para un par de festivales. Me encantaría tener la oportunidad de tocar en Europa con Damnation's Hammer.
También hemos comenzado a trabajar en la continuación de “Into The Silent Nebula”. Tenemos tres canciones nuevas escritas, por lo que estamos muy entusiasmados y concentrados en que la banda siga avanzando.
MiM: Finalmente, quería que te sintieras libre de compartir algunas palabras con tus fans y nuestros lectores.
DH: Raúl, muchas gracias por la entrevista y el interés en Damnation's Hammer, se agradece mucho. Cualquiera que lea esto, tómese un momento para ver “Into The Silent Nebula” y los videos con las letras que hemos lanzado para “Sutter Cane”, “Outpost 31” y “Do Not Disturb The Watchmaker”.
UK Heavy Metal/Doom band Damnation’s Hammer will release their new album "Into The Silent Nebula", which will feature high profile guests such as Darkthrone's Fenriz, Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) and Rotting Christ’s Sakis. It will be available on September 15 via Massacre Records. Excellent opportunity for Made in Metal to talk with Tim Preston, guitar and vocal, to learn everything about the album and the history of the band.
MiM: You are a band with a few years in the metal scene. How did the idea of creating the band come about? What is the concept behind the musical proposal?
DH: I’d been in bands before Damnation’s Hammer, most notably Dearly Beheaded who released a couple of albums on Music For Nations in the late 90’s. Fast forward to 2007 - I wasn’t in a band at this time - I went to see the reformed Celtic Frost, they opened their set with "Procreation Of The Wicked", however they played it deliberately slowly and it sounded immense! Right there and then I thought to myself that is exactly the style I want to play, mid-paced doom-laden metal with a grove. So yeah, the original idea for Damnation’s Hammer was to sound as much like Celtic Frost as possible. However I soon discovered when I started writing it’s not always easy to emulate someone else’s style, so I let the music come in a more natural way and developed my own style. Finding the right guys to play with too took a long time, it was only when I met Ady (lead guitar) and Gary (drums) in 2014 that we actually became a real band that could focus on recording and playing live. We recorded and self-released the album "Unseen Planets, Deadly Spheres" back in 2017 which was then picked up by Massacre Records and officially released by them in February 2019.
MiM: “Into The Silent Nebula” (Massacre Records, 2023) has a dense and heavy sound. What can you tell me about this album? How was the recording and production process? How was working with Mark Mynett?
DH: It’s really easy working with Mark, we’ve known each other for about 27 years. He was in a band called Kill2This who toured with Dearly Beheaded way back in time, 1996 haha. He’s very passionate about achieving the right tones that complement the band’s songs. We recorded “Into The Silent Nebula” in the same way we did with “Unseen Planets, Deadly Spheres”. We and the drummer Gary play together live in the studio to get the drums down, once we’re happy with the performance both myself and Ady record the guitars for real, then we track the bass and finally the vocals.
MiM: This album features special guests. How did the idea come about?
DH: I’ve known Aaron from My Dying Bride for quite a few years and he was really into our “Unseen Planets” album, he comes to see us live too when he can make it. So when I told him we were recording a new album he asked us if he could appear on it in some way or another, either singing or a spoken word part. Obviously, we had to find something for him to do haha! He does a brief spoken word leading into the mid-section of the album opener “Sutter Cane”. It was a similar situation with Sakis from Rotting Christ, I’ve met him a few times as I work for the merchandise company that print shirts for Rotting Christ, I gave him a copy of “Unseen Planets” and he was really into it too, and again he asked me if he could appear on “Into The Silent Nebula”. He does the spoken word outro on one of the tracks, it works really well with his Greek accent too. Fenriz’s contribution came about slightly differently, the song “Outpost 31” is about the 1982 film The Thing. If you’re not familiar with the movie it starts with two Norwegians in a helicopter shooting at a dog, They land at the American base – Outpost 31 – and shout a warning in Norwegian to the Americans. I’d dealt with Fenriz only by email, again through the merchandise company. I emailed him to explain I was in a band called Damnation’s Hammer and we were looking for a Norwegian to record some dialog for us. Within a few hours, he’d emailed back with his contribution, which was extremely kind of him.
MiM: The band's second album "Unseen Planets, Deadly Spheres" was released by Massacre Records in 2019, garnering rave reviews. What differences and similarities do you think this album and "Into The Silent Nebula" find?
DH: I definitely feel “Into The Silent Nebula” is a step forward for us, the songwriting style is the same so you can obviously tell this is still Damnation’s Hammer, however, this new album is more adventurous than “Unseen Planets”, for example, we have a ‘companion’ to the title track – simply called “The Silent Nebula” – which is a laid back bluesy jam played on a clean guitar for the most part. It’s this track that features Sakis’ contribution by the way. Again, “Outpost 31” is a slightly different take on the Damnation’s Hammer sound, I guess it has an almost NWOBHM feel about it. This is all organic, I don’t set out to create a specific style or sound you understand if the riffs sound good we use them!.
MiM: In August 2019 Damnation's Hammer performed at Bloodstock Open Air on the prestigious Sophie Lancaster Stage to rave reviews. How do you remember that update? When the band is playing what do they offer to the public? What is a Damnation’s Hammer concert like?
DH: Yeah we had some great reviews from Bloodstock, I remember one saying we were the heaviest and tightest band on the Sophie Lancaster Stage! That’s a compliment I’ll take for sure. It was a great day; it’s the biggest stage we’ve performed on to date. Hopefully, the good people at Bloodstock will have us on again next year!
We always present the band in a professional manner when we play live to put on an outstanding performance. We always ‘dress’ the stage with the use of stage scrims and backdrops so it looks fantastic.
MiM: Normally when you put out a new record, the normal thing to do afterward is touring. What plans do you have to promote this record?
DH: To be honest it’s tough to get decent gigs here in the UK, although it’s probably the same everywhere haha, We’re having an album launch event on September 15th the day the album is released. We’re lining up a few shows for early next year and hopefully, we’ll make it to Europe next Summer for a couple of festivals. I’d love the opportunity to play in Europe with Damnation’s Hammer.
We’ve already started work on the follow-up to “Into The Silent Nebula” too. We’ve three new songs written, so we’re very keen and focused on keeping the band moving forward.
MiM: Finally, I wanted you to feel free to share a few words with your fans and our readers
DH: Raul, thank you very much for the interview and interest in Damnation’s Hammer it’s very much appreciated. Anyone reading this please take a moment to check out “Into The Silent Nebula” and the lyric videos we’ve released for “Sutter Cane”, “Outpost 31” and “Do Not Disturb The Watchmaker”.