"Me mudé a California con la esperanza de convertirme en artista discográfico".
Entrevista realizada entre Tony González y Raúl Cardona
Randy Burns es un productor discográfico, ingeniero y mezclador estadounidense, cuyos créditos incluyen Megadeth, Suicidal Tendencies, Dark Angel, Death, Kreator, Ludichrist, Possessed, Nuclear Assault y más, conocido como uno de los pioneros de la grabación de Thrash Metal. Raúl Cardona y Tony González se reunieron con él para hablar brevemente de su interesante trayectoria.
MiM: Hola Randy! ¿Cómo estás? Vamos a hablar sobre tu historia como músico, productor y más, que tal vez comienza cuando soñabas con ser una estrella del metal o del punk, no estoy seguro. ¿Me equivoco?
RB: Sí, me mudé a California con la esperanza de convertirme en artista discográfico. Formé una banda original con Linda Schulz. Escribimos canciones y tratamos de conseguir un contrato discográfico. Estuvimos muy cerca, pero terminé como ingeniero de grabación y luego como productor.
MiM: Tenías tu propio estudio en casa. Según los estándares de los años ochenta, ¿era un buen estudio? ¿Por qué los músicos decidieron empezar a llamarte para grabar su música?
RB: Era un estudio muy pequeño con solo una grabadora de ocho pistas. Muy barato, pero el estudio funcionó muy bien.
MiM: El primer CD que se te acreditó como ingeniero fue “Hell Comes To Your House”, el siguiente trabajo fue con Suicidal Tendencies. ¿Conocías a la banda antes de la canción “Institutionalized”? ¿Te consideras en parte responsable del futuro sonido de Suicidal Tendencies?
RB: Mi crédito en Suicidal Tendencies fue como ingeniero. Creo que hice un buen trabajo en el disco. No creo que reciba crédito por su éxito posterior, solo les permití hacer un disco realmente bueno.
MiM: También tienes una larga historia como productor de bandas de Metal extremo. La primera banda cuya producción se te acredita fue Possessed en el CD “Seven Churches”. ¿Cómo te contactaron?
RB: Steve Sinclair de Combat Records me recomendó para el trabajo. Obtuve muchos de mis grandes trabajos de Steve en Combat. Steve Sinclair firmó las bandas. Mi estilo era muy documental. Vi mi trabajo como ayudar a las bandas a darse cuenta del sonido que estaban buscando. Las bandas crearon el sonido que acabo de documentar.
MiM: Durante años estuviste trabajando con Casey McMackin. ¿Cómo lo conociste? ¿Cómo nació esta colaboración?
RB: Casey era ingeniero de personal en Music Grinder Studios. También fui ingeniero de personal en Music Grinder durante un tiempo. Cuando comencé a producir, descubrí que era mejor tener un ingeniero para poder concentrarme en las tareas de producción. Casey estuvo genial. Fue una gran parte de obtener el sonido que obtuvimos en esos discos.
MiM: “Peace Sells…but Who´s Buying? fue sin duda uno de los álbumes definitorios del thrash metal de los ochenta. ¿Qué recordabas de aquellos tiempos?
RB: La banda estaba arruinada. No tenían donde quedarse. Hubo muchos problemas con la logística y con llevar a la banda al estudio. Este fue un desafío. Pero lo más importante que recuerdo es la emoción constante de trabajar con ellos en el estudio. Sabíamos que iba a ser un gran disco. La atmósfera era eléctrica. Sabíamos que estábamos presenciando la historia en proceso. La banda estaba absolutamente en llamas. Capturamos actuaciones fantásticas. Era magia de estudio.
MiM: ¿Cómo fue trabajar con Dave Mustaine? ¿Cómo es tu relación actual con él?
RB: Dave fue muy profesional. No tuvimos problemas para trabajar juntos en el estudio. Personalmente, creo que no nos hicimos amigos porque yo estaba muy enamorado de la forma de tocar de Chris Poland. No creo que Dave apreciara la atención que le presté a Chris. No he hablado con Dave en años. Realmente no tenemos una relación. Me gustaría volver a conectar con él en algún momento. Me gustaría remezclar "Peace Sells" en el futuro si mi nueva carrera como mezclador va bien.
MiM: Como productor no solo has sido responsable del sonido de excelentes discos de Thrash Metal en EEUU, sino que también fuiste productor de dos discos imprescindibles de la escena alemana como son “Extreme Aggression” (1989) y “Coma Of Souls” (1990) de Kreator. ¿Cómo fue el proceso de grabación y producción musical de estos discos?
RB: Estas producciones fueron muy bien. Empezamos a grabar "Extreme Aggression" en Berlín en el estudio de Noise Records. Sin algunas de las cosas disponibles en Los Ángeles, no pude obtener un sonido de batería que me gustara. Así que cambiamos de planes y trasladamos el proyecto a Los Ángeles y al Music Grinder, donde grabé la mayoría de los discos que produje. Una vez en el Music Grinder con la batería alquilada y los amplificadores de guitarra a los que estaba acostumbrado, las cosas salieron bien.
Ambos álbumes fueron mezclados en Music Grinder. Las pistas de guitarra y voz se grabaron en estudios más pequeños. Mille es la fuerza principal de Kreator. Las canciones se forman alrededor de sus guitarras y voces.
MiM: Con Combat Records estuviste produciendo varios discos que decidieron (definieron) el metal como género musical. Pero me gustaría que me dijeras cuál de ellos es tu disco más destacable para ti.
RB: Tres álbumes se destacan como importantes. Possessed "Seven Churches", Death "Scream Bloody Gore" y Megadeth "Peace Sells". Las tres bandas fueron firmadas por Combat. Possessed y Death son importantes como los primeros discos de death metal. Megadeth es uno de los discos que definieron el thrash metal. Peace Sells es el más notable para mí. Otros podrían considerar a los otros dos como más importantes.
MiM: “Game Over” y “Handle with Care”, ambos álbumes de Nuclear Assault fueron hechos por ti. ¿Cómo fue un día de grabación con la banda?
RB: Me lo pasé muy bien. Nuclear Assault fue una banda divertida con la que trabajar.
MiM: ¿En qué proyecto de producción estás inmerso actualmente?
RB: Actualmente estoy empezando a mezclar profesionalmente. Estoy a punto de terminar de mezclar un álbum para Leatherwolf. Las mezclas están saliendo muy bien. La banda está muy contenta con los resultados. Actualmente estoy buscando hacer más mezclas. Cualquier banda que necesite mezclar contácteme a través de Facebook here.
MiM: ¿Tienes algún disco de finales de los 80 y principios de los 90 que te hubiera gustado producir y que por circunstancias de la vida no se hizo?
RB: Sí. El primer disco de Soundgarden. Yo era uno de los pocos productores con los que estaban hablando, pero terminé sin conseguir el trabajo porque quería hacerlo en Los Ángeles.
MiM: Hoy en día, te has centrado en el trabajo de producción para bandas cuyo sonido es "más suave" si lo comparas con Death o Possessed. ¿Es un cambio de gusto?
RB: No. El trabajo actual que estoy haciendo es metal. Hice algunas mezclas para varios grupos de metal y actualmente estoy trabajando con Leatherwolf. Es más metal clásico como Judas Priest pero definitivamente metal. Quiero trabajar en proyectos que no sean metal extremo, pero espero que todo sea metal de algún tipo.
MiM: Mucho se habla del genio musical que fue Chuck Schuldiner, pero me gustaría que comentaras sobre su calidad como ser humano.
RB: Disfruté mucho trabajar con Chuck. Era muy inteligente y sabía exactamente lo que quería hacer. Estuvo muy concentrado y trabajó muy duro.
MiM: En entrevistas pasadas, usualmente decías que nunca tratas de cambiar la música que la banda trae al estudio pero, ¿Hubo algún momento en el que trataste de obligar a los músicos a dar lo mejor de sí?
RB: Mi estilo como productor era muy documental. Y sí, no traté de cambiar las bandas o decirles cómo sonar. Traté de obtener la mejor interpretación de cada banda y cada músico. Esa es la tarea principal del productor: conseguir la actuación y saber cuándo es la “toma”. La actuación que quedará en el disco.
MiM: ¿Qué estás haciendo ahora para ganarte la vida?
RB: Estuve trabajando en computadoras durante mucho tiempo. He querido volver al negocio de la música. Así que ahora he dejado el negocio de las computadoras y estoy trabajando de nuevo en la música a tiempo completo. Tengo un manager y estoy buscando trabajo como mezclador. Voy a hacer esto mientras pueda. Acabo de recibir algunos monitores nuevos y funcionan muy bien. Las mezclas que hice para Leatherwolf salieron muy bien. Busco bandas para mezclar.
MiM: Finalmente, quería que se sintieran libres de compartir algunas palabras con sus fans y nuestros lectores.
RB: Quiero decir que mis pensamientos están con la gente de Ucrania. Lo que está pasando allí es trágico. Todos debemos apoyarlos de todos modos que podamos. Gloria a Ucrania. "¡Eslava Ucraniana!"
MiM: Muchas gracias por tu tiempo que sabemos es limitado. Admiramos tu trabajo con algunas de estas bandas que ahora son clásicas. Que tengas un buen día.
I moved to California with hopes of becoming a recording artist
Interviewed by Tony González and Raúl Cardona
Randy Burns is an American Record Producer, Engineer, and Mixer, whose credits include Megadeth, Suicidal Tendencies, Dark Angel, Death, Kreator, Ludichrist, Possessed, Nuclear Assault, and more, known as one of the pioneers of Thrash Metal recording. Raul Cardona and Tony González met him to talk briefly about his interesting career.
MiM: Hi Randy! How are you? We are going to talk about your history as a musician, producer and more, because your story maybe starts when you had a dream to be a metal or punk star, I’m not sure. Am I wrong?
RB: Yes I moved to California with hopes of becoming a recording artist. I formed an original band with Linda Schulz. We wrote songs and tried to get a record deal. We came very close but I ended up as a recording engineer and later producer.
MiM: You had your own home studio. According to the standards in the eighties, it was a good studio? Why did the musicians decide to start calling you to records their music?
RB: It was a very small studio with just an eight-track recorder. Very inexpensive, but the studio worked very well.
MiM: The first CD that is was credited to you as an engineer was “Hell Comes To Your House”, next job was with Suicidal Tendencies. Did you know the band before “Institutionalized” song? Do you consider yourself in part responsible of the future Suicidal Tendencies sound?
RB: My credit on the Suicidal Tendencies was as an engineer. I think I did a good job on the record. I don’t think I get credit for their later success I just enabled them to make a really good record.
MiM: You also have a long story as a producer from Metal extreme bands. The first band whose production is credited to you was Possessed in “Seven Churches” CD. How did they contact you?
RB: Steve Sinclair at Combat Records recommended me for the job. I got many of my big Jobs from Steve at Combat. Steve Sinclair signed the bands. My style was very documentary. I saw my job as helping the bands realize the sound they were looking for. The bands created the sound I just documented it.
MiM: For years you were working with Casey McMackin. How did you meet him? How this collaboration was born?
RB: Casey was a staff engineer at Music Grinder Studios. I was also a staff engineer at Music Grinder for a time. When I started producing I found it was better to have an engineer so I could focus on the producer tasks. Casey was great. He was a big part of getting the sound we got on those records.
MiM: Peace Sells…But Who’s Buying? was undoubtedly one of the defining albums of Eighties thrash metal. What did you remember from those times?
RB: The band was broke. They had no place to stay. There were many issues with logistics and just getting the band in the studio. This was a challenge. But the most important thing I remember is the constant excitement of working with them in the studio. We knew this was going to be a big record. The atmosphere was electric. We knew we were witnessing history in the making. The band was absolutely on fire. We captured fantastic performances. It was studio magic.
MiM: What was it like working with Dave Mustaine? How is your current relationship with him?
RB: Dave was very professional. We did not have a problem working together in the studio. I think personally we did not become buddies because I was so enamored with Chris Poland’s playing. I don’t think Dave appreciated the attention I paid to Chris. I haven’t talked to Dave in years. We don’t really have a relationship. I would like to reconnect with him at some point. I would like to remix "Peace Sells" sometime in the future if my new mixing career goes well.
MiM: As a producer, you have not only been responsible for the sound of excellent Thrash Metal albums in the US, but you were also the producer of two essential albums of the German scene such as Extreme Aggression (1989) and Coma Of Souls (1990) by Kreator. What was the process of recording and musical production of these albums?
RB: These productions went very well. We started to record “Extreme Aggression” in Berlin at Noise Records studio there. Without some of the things available in LA I was not able to get a drum sound I liked. So we changed plans and moved the project to LA and the Music Grinder where I tracked most of the records I produced. Once at the Music Grinder with the rented drums and guitar amps I was used to things went well.
Both these albums were tracked and mixed at Music Grinder. Guitar and vocal tracks were recorded at smaller studios. Mille is the main force of Kreator. The songs are formed around his guitars and vocals.
MiM: With Combat Records you were producing several albums that decided (defined) metal as a musical genre. But I would like you to tell me which of them is your most remarkable album for you?
RB: Three albums stand out as being important. Possessed “Seven Churches”, Death “Scream Bloody Gore”, and Megadeth “Peace Sells”. All three bands were signed by Combat. Possessed and Death are important as the first death metal records. Megadeth is one of the records that defined thrash metal. Peace Sells is the most remarkable to me. Others might consider the other two as more important.
MiM: "Game Over" and "Handle with Care", both Nuclear Assault albums were done by you. How was a recording day with the band?
RB: I had a great time. Nuclear Assault was a fun band to work with.
MiM: What production project are you currently immersed in?
RB: Currently I am starting to mix professionally. I am just about to finish mixing an album for Leatherwolf. The mixes are turning out really well. The band is very happy with the results. I’m currently looking to do more mixing. Any bands that need mixing contact me via Facebook here.
MiM: Do you have any album from the end of the 80's and beginning of the 90's that you would have liked to have produced and that due to life circumstances it wasn't?
RB: Yes. The first Soundgarden record. I was one of just a few producers they were talking to but I ended up not getting the gig as I wanted to do it in LA.
MiM: Nowadays, you have focused on production work for bands whose sound is “softer” if you compare it with Death or Possessed. It’s a change of taste?
RB: No. The current work I’m doing is metal. I did some mixes for several metal and I’m currently working with Leatherwolf. They are more classic metal like Judas Priest but definitely metal. I want to work on projects other than extreme metal but I expect all of it to be metal of some kind.
MiM: Much is said about the musical genius that Chuck Schuldiner was, but I would like you to comment on his quality as a human being?
RB: I very much enjoyed working with Chuck. He was very smart and knew exactly what he wanted to do. He was very focused and worked very hard.
MiM: In past interviews, you usually said that you never try to change the music that the band brings to the studio, Was there a moment when you try to force the musicians to give their best?
RB: My style as a producer was very documentary. And yes I did not try to change the bands or tell them how to sound. I did try to get the best performance out of each band and each musician. That is the main task of the producer: to get the performance and know when it’s the “take”. The performance will be on the record.
MiM: What are you doing now to make a living?
RB: I was working in computers for a long time. I have wanted to get back to the music business. So now I have quit the computer business and I am working in music full time again. I have a manager and I am looking for work as a mixer. I’m going to do this as long as I can. I just got some new monitors and they work great. The mixes I did for Leatherwolf came out great. I’m looking for bands to mix.
MiM: Finally, I wanted you to feel free to share a few words with your fans and our readers?
RB: I want to say my thoughts are with the people of Ukraine. What is happening there is tragic. We all need to support them any way we can. Glory to Ukraine. "Slava Ukraini!"
MiM: Thank you very much for your time we know is limited. We admired your job with some of these bands that are classical now. Have a good day.